Gozd – naša učilnica brez sten

Gozd je prostor, kjer se otroci učijo z vsemi čuti, kjer narava postane najboljša učiteljica, drevesa zanesljivi prijatelji, in kjer je vsak kamen, list ali storž priložnost za raziskovanje in ustvarjanje. V našem vrtcu smo v letošnjem letu posebno pozornost namenili gibalnim, raziskovalnim in doživljajskim dejavnostim v gozdu, saj verjamemo, da otroci prav v naravi pridobijo neprecenljive izkušnje, ki jih ne more nadomestiti nobena učilnica.

Naša gozdna igralnica je postala vsakodnevno prizorišče raziskovanja, igre in druženja. Tam otroci svobodno raziskujejo, uporabljajo naravne materiale in razvijajo svojo domišljijo. Gozd ponuja nešteto možnosti – od plezanja po koreninah in opazovanja drobnih žuželk, do poslušanja ptičjega petja in zbiranja plodov. Vsak otrok najde nekaj zase – nekdo se preizkusi v gradnji hišice iz vej, drugi ustvarja s kamni in listi, tretji pa z zanimanjem opazuje, kako se polž skriva v svoji hišici.

Na poseben dan nas je obiskal gozdar, ki nam je odprl vrata v skrivnostni svet dreves. Skupaj smo se sprehodili po naši gozdni igralnici in spoznavali, katera drevesa rastejo v našem okolju. Otroci so z zanimanjem poslušali, kako dolgo živijo hrasti, zakaj ima breza belo skorjo in kako lahko po listih prepoznamo posamezno drevo. Z gozdarjem smo opazovali tudi sledove živali, ki so pustile svoje “podpise” v zemlji in na lubju. Ob tem so otroci razvijali radovednost, spoštovanje do narave ter razumevanje, da je gozd živo okolje, kjer ima vsak organizem svojo vlogo.

V naši gozdni igralnici ni manjkalo niti pravljičnih trenutkov. Pod krošnjami dreves smo sedeli na mehkih mahovnih blazinah in prisluhnili pravljicam o gozdu, živalih in čarobnih bitjih. Zgodbe o gozdnih vilah, pridnih mravljah in pogumnih vevericah so otroke popeljale v svet domišljije, hkrati pa so se naučili tudi marsikaj o naravi in prijateljstvu. Branje v gozdu ima poseben čar – nežno šelestenje listov in ptičje petje ustvarita mirno in sproščeno vzdušje, v katerem otroci zlahka razvijajo pozornost, domišljijo in ljubezen do knjig.

Ko je jesen pobarvala gozd v tople barve, smo se odpravili nabirat jesenske plodove – kostanje, želode, storže, listje in mah. Otroci so zbrano gradivo uporabili za ustvarjanje v naravi: iz storžev so nastajale živali, iz listov barvite slike, iz vejic pa prave male umetnine. S tem so otroci razvijali ustvarjalnost, fino motoriko in občutek za estetiko.

Ker vemo, da so žuželke izjemno pomemben del gozdnega ekosistema, smo se odločili, da bomo postavili hotel za žuželke. Otroci so zbirali naravne materiale – suhe vejice, lubje, listje in storže – ter jih skupaj z vzgojiteljicami zložili v poseben lesen okvir, ki nam ga je pripravil naš hišnik. Tako so nastala mala bivališča za čebele samotarke, hrošče in druge drobne prebivalce gozda. Otroci so s tem spoznali pomen ohranjanja naravnega ravnovesja in razvili občutek odgovornosti do okolja.

Ena izmed dejavnosti, ki je otroke posebej navdušila, je bila priprava čutne poti. Otroci so bosonogi stopali po mehkem mahu, gladkih kamnih, iglicah, pesku in lubju. Ob tem so spoznavali, kako raznoliki so občutki, ko hodimo po različnih naravnih materialih. Čutna pot ni bila le zabavna, temveč tudi zelo pomembna za razvoj senzoričnih sposobnosti, ravnotežja in gibalnih spretnosti otrok.

Poseben dogodek v naši gozdni zgodbi je bilo sajenje novega drevesa. Otroci so z veseljem pomagali pri kopanju jame, zalivanju in opazovanju, kako mlada sadika dobi svoj prostor med starejšimi drevesi. Vsak otrok je prispeval svoj delež – nekdo je prinesel vodo, drugi zemljo, tretji je držal drevo, da je stalo pokonci. Ob tem so se učili, da rast zahteva skrb, potrpežljivost in sodelovanje. V prihodnjih letih bomo zasadili še več dreves, saj želimo, da naš gozd postane še bogatejši in bolj pisan.

Naše številne gozdne dogodivščine smo zaokrožili s gozdno razstavo, kjer smo predstavili vse, kar smo v gozdu doživeli, ustvarili in se naučili. Razstavo smo pripravili skupaj z otroki – razstavili smo njihove risbe, fotografije, naravne izdelke in materiale, ki so jih zbrali med raziskovanjem. K sodelovanju smo povabili vrtce iz naše občine in tudi izven nje, da bi skupaj praznovali lepoto in pomen gozda. Otroci so z velikim ponosom razlagali svojim vrstnikom in staršem, kaj vse so počeli, kaj so se naučili in zakaj je gozd njihov najljubši prostor.

Igra v gozdu ni le zabava, ampak neprecenljiv del otrokovega razvoja. Ko otrok pleza, teče, raziskuje in ustvarja z naravnimi materiali, krepi svoje mišice, razvija koordinacijo, občutek za ravnotežje in prostorsko zaznavanje. Obenem se uči samostojnosti, vztrajnosti in sodelovanja z drugimi. Gozd spodbuja samoiniciativnost, saj otroci sami iščejo rešitve in preizkušajo svoje ideje.

Naravno okolje pozitivno vpliva tudi na čustveni in socialni razvoj. Otroci se v gozdu umirijo, sprostijo in povežejo – drug z drugim in z naravo. Učijo se spoštovanja, odgovornosti, potrpežljivosti in skromnosti. Gozd jim nudi varno zatočišče, kjer se lahko izražajo brez omejitev in kjer je vsaka napaka priložnost za učenje.

Naše gozdne dejavnosti so dokaz, da narava ni le prostor za igro, temveč tudi prostor za učenje, rast in povezovanje. Gozd nas vsak dan znova uči, da moramo poslušati, opazovati in spoštovati. Otroci, ki odraščajo ob naravi, razvijejo čut za sočutje, odgovornost in ljubezen do življenja.

Zato bomo tudi v prihodnje nadaljevali z gozdnimi dnevi, sajenjem dreves, raziskovanjem in ustvarjanjem v naši gozdni igralnici. Gozd je naš prijatelj, naš učitelj in naš dom.

Zapisala: Bronja Dolamič, Vrtec pri OŠ Mala Nedelja

X