Ali naši najmlajši razumejo, kakšen je vpliv podnebnih sprememb na naravo in svet okoli nas? Kako jim razložiti, da lahko naša dejanja povzročajo ali blažijo podnebne spremembe? In obratno – kako podnebne spremembe vplivajo na naše življenje? Ali vedo, da je biotska pestrost odvisna od podnebja in da zaradi podnebnih sprememb številne živalske vrste izumirajo? Omogočimo jim, da sami opazujejo vreme in spoznavajo spremembe, ki se dogajajo, da raziskujejo pestrost živalskega in rastlinskega sveta v okolici vrtcev in šol. Spodbujajmo jih, da bodo opažanja in ugotovitve prenesli v vsakodnevno življenje in se nanje primerne odzivali in ukrepali.
Opis projekta:
Otroke v vrtcih (vsebinsko in metodično prilagojeno), učence in dijake uvajamo v odkrivanje in spoznavanje podnebnih sprememb, rastlinskih in živalskih vrst ter njihove soodvisnosti. Spodbujamo jih, da sami opazujejo, raziskujejo in ugotavljajo njihovo soodvisnost. Prikažemo različne vremenske pojave in dogodke ter se pogovarjamo o njihovih pozitivnih in negativnih posledicah na podnebje, rastlinske in živalske vrste ter naše vsakdanje življenje.
Cilji:
- Otrokom omogočimo izkustveno učenje o vremenu in podnebju z opazovalnimi in eksperimentalnimi dogodki.
- Spodbujamo jih, da beležijo in rišejo svoja opažanja o vremenu, živalih in rastlinah in da se odzivajo na spremembe v naravi.
- Skupaj gradimo spoštljiv in pozitiven odnos do narave in okolja.
- Spoznajo, da se podnebje spreminja – kaj so podnebne spremembe, katero so glavni vzroki zanje, kakšne so posledice.
- Spoznajo, s katerimi aktivnostmi ljudje čim manj negativno vplivamo na okolje.
- Spoznajo, kako je od podnebnih sprememb odvisna biotska pestrost.
Aktivnosti:
Naloge in aktivnosti o vremenu načrtujte, jih prilagodite starostni skupini, zanimanju otrok in okolici vaše ustanove:
- Otroke vprašajte, kaj jih zanima. Ugotovite, kaj že vedo o vremenu/podnebnih spremembah, kje so izvedeli in kaj so počeli – v vrtcu, v šoli, doma, na izletih.
- Pripravite jih na fotozapis vremenskih dogodkov po korakih: namen – priprava – izvedba – opazovanje – beleženje.
- Fotozapis vremenskih dogodkov: pogovarjajte se z njimi, jih sprašujte in ugotavljajte, kako zaznavajo vremenske situacije in kako jih zapišejo.
- Predstavite jih vremenske pojave in vpliv na naravo in življenje, na primer: oblak, nevihta, toča, zemeljski plaz, vetrolom, poplava, plima in oseka, suša, snežinke.
- Oglejte si videoprispevke o Podbenih spremembah in se pogovarjajte o posledicah.
Gradiva in pripomočki:
Iz projekta Z roko v roki za okoljsko izobraževanje:
- Z roko v roki za okoljsko izobraževanje (priročnik za učitelje)
Iz projekta Ekošola in podnebne spremembe:
- Priročnik in delovni listi (za vrtce in 1. triado OŠ)
- Zbornik zbranih povzetkov Zgodnje naravoslovje 2020/2021
- Zborniki Zgodnje naravoslovje 2009-2019
Video vsebine:
- https://www.youtube.com/watch?v=jAa58N4Jlos
- https://www.youtube.com/watch?v=xtf1eHBlh14
- https://www.youtube.com/watch?v=pEt6-jA2UE4&t=2376s
- What is Climate Change? Explore the Causes of Climate Change – YouTube
NOVO: Gradivo kot pripomoček za pogovor o podnebnih spremembah:
PODNEBNI TEK: sodelujte tudi letos v podnebni kampanji
Generalni podpornik projekta je Skupina GEN
Ekošola meri odtis CO2: ZMANJŠEVANJE OGLJIČNEGA ODTISA POSAMEZNIKA, UČILNICE ALI ŠOLE
Kako izračunati ogljični odtis posameznika, učilnice ali kar cele šole?
Kaj lahko storite v razredu ali šoli, da zmanjšate ogljični odtis?
Kako lahko postanete podnebni ambasadorji in šampioni?
Opis projekta:
V projektu Ekošola meri odtis CO2 osnovnošolci, dijaki in študentje spoznavajo svoje vplive na podnebne spremembe tako, da izračunajo ogljični odtis razreda in ustanove. S tem namenom smo izdelali Kalkulator CO2, ki je hkrati računalo in didaktični pripomoček. O ukrepih in aktivnostih v šoli in doma, s katerimi zmanjšujejo svoj ogljični odtis, lahko pripravijo šolsko ali lokalno kampanjo.
Cilji:
- Ugotovimo in izračunamo ogljični odtis posameznika, učilnice ali cele šole.
- Pripravimo načrt ukrepov za zmanjšanje ogljičnega odtisa in jih izvajamo v razredu, šoli.
- Predstavimo rezultate, prihranke.
- Širimo dobro prakso in novo znanje o tem, kako blažimo podnebne spremembe.
- Imenujemo podnebne šampione in podnebne ambasadorje.
AKTIVNOSTI:
S skupino učencev, dijakov ali študentov izvedite eno ali več aktivnosti:
1. Računanje ogljičnega odtisa na osebo, učilnico ali ustanovo s Kalkulatorjem CO2.
S pomočjo novega Kalkulatorja CO2 izračunajte ogljični odtis na osebo, učilnico ali celo ustanovo za promet, svetila, električne naprave, ogrevanje odpadke in zavrženo hrano. Pomagajte si s pripravljenimi letaki (ogrevanje, svetila, električne naprave, promet, odpadki, zavržena hrana), delovnimi listi (ogrevanje, svetila, električne naprave, promet, odpadki, zavržena hrana ) in drugimi viri. Zatem pripravite načrt ukrepov za zmanjšanje odtisa CO2 in jih izvajajte čim bolj dosledno. Uspešnost in učinke ukrepov izračunajte s Kalkulatorjem CO2 na koncu šolskega leta.
2. Izvedba spletne delavnice o podnebnih spremembah in merjenju ogljičnega odtisa
Na vaši šoli lahko pomagamo pri organizaciji delavnice o merjenju odtisa CO2 – skupaj poiščemo »krivce« za izpuste ogljikovega dioksida, pregledamo Kalkulator CO2 in oblikujemo ukrepe za zmanjšanje ogljičnega odtisa šole in razreda.
3. Letaki in delovni listi
Sprejmite izziv in raziskujte, primerjajte, ugotovite in predlagajte, kako lahko na vaši ustanovi zmanjšate ogljični odtis ogrevanja, uporabe svetil in električnih naprav, načina prihoda v šolo, odpadkov in zavržene hrane. Podatke in nasvete o tem najdete v pripravljenih letakih, delovnih listih in na spletni strani Kalkulatorja CO2.
4. Za učitelje – učna ura ali dobra izobraževalna praksa o podnebnih spremembah in ogljičnem odtisu
Pripravite in oblikujte učno uro oziroma predstavite dobro izobraževalno prakso, ki ste jo o podnebnih spremembah ali zmanjševanju ogljičnega odtisa pripravili v razredu ali šoli.
Gradiva in pripomočki:
- Navodila za uporabo kalkulatorja ogljičnega odtisa
- Kako do energetske izkaznice?
- Ekošolski list – tematska številka ogljični odtis
- Ogljični odtis
- Letaki :
PROMET, SVETILA IN ELEKTRIČNE NAPRAVE, OGREVANJE, ODPADKI, ZAVRŽENA HRANA
- Delovni listi:
PROMET, SVETILA, ELEKTRIČNE NAPRAVE, OGREVANJE, ODPADKI, ZAVRŽENA HRANA, PRIHRANKI, PREGLED
- Nasveti:
PROMET, SVETILA, ELEKTRIČNE NAPRAVE, OGREVANJE, ODPADKI, ZAVRŽENA HRANA
- Povezave:
PROMET, SVETILA, ELEKTRIČNE NAPRAVE, OGREVANJE, ODPADKI, ZAVRŽENA HRANA
Druga gradiva in viri:
- Iz projekta Podnebne spremembe v Ekošoli:
– Podnebne spremembe (priročnik na temo podnebnih sprememb)
– Delovni listi za 2. in 3. triado OŠ in SŠ
– Delovni listi za vrtce in 1. triado OŠ
- Ekoskladovnica, ekošolska zbirka dobrih izobraževalnih in ozaveščevalnih okoljskih praks
- Lokalni semafor podnebnih sprememb (prikazuje izvajanje ukrepov za zmanjševanje emisij toplogrednih plinov v posameznih občinah)
- Klima za podnebje. Kaj lahko storim? Umanotera
- ppt predstavitev projekta
- predstavitveni video