Eko-paket

KARTONSKA EMBALAŽA ZA MLEKO IN SOKOVE: LOČENO ZBIRANJE ZA PONOVNO UPORABO IN KROŽNOST

Izobraževanje, ustvarjanje, krožnost: KAKO JE SESTAVLJENA KEMS? ZAKAJ JO RECIKLIRAMO? KAKO KROŽI? KAJ JE KOMUNALNI SNOVNI KROG?
NAMEN

Projekt Eko-paket spodbuja in izobražuje o pravilnem ravnanju z odpadno kartonsko embalažo za mleko in sokove (KEMS), njenem recikliranju in krožnosti.

Spoznavamo pravilno zlaganje, ločeno zbiranje in odlaganje odpadne KEMS v rumeni zabojnik ali rumeno vrečo za odpadno embalažo, njeno recikliranje, izdelavo novih izdelkov in njihovo uporabo. Tako ohranjamo naravne vire, še posebej les, zmanjšujemo izpuste CO2, spoznavamo obstoječe slovenske krožne prakse v lokalni skupnosti in se vanje tudi vključujemo.

KDO lahko sodeluje?

Projekt je primeren za vse starostne skupine otrok in mladih. Vanj lahko vključite komunalna podjetja, strokovnjake s področij ravnanja z odpadki, krožnega gospodarstva, starše, predstavnike lokalne skupnosti in druge ter jim predstavite vaše dejavnosti.

 

KAJ so glavne vsebine in poudarki?

V KEMS so pakirana različna tekoča živila in izdelki, ki jih uporabljamo v šoli, doma, v službi, na poti in drugje. V projektu raziskujemo, odgovarjamo, predstavljamo:

  • Iz katerih materialov in kako je sestavljena KEMS?
  • Kako jo pravilno zlagamo, ločujemo in odlagamo v vrtcu, šoli, našem kraju? Zakaj je to pomembno?
  • Kako in kje se reciklira odpadna KEMS? Kdo je vključen v ta proces?
  • Kako lahko sami poskusimo reciklirati KEMS?
  • Kateri novi izdelki nastanejo z recikliranjem odpadne KEMS, kdo in kje jih uporablja?
  • Kaj je komunalni snovni krog embalaže tetrapak in higienskega papirja?
  • Ali in kako lahko oblikujemo komunalni snovni krog, kako se lahko vključimo?
  • Kaj se zgodi s KEMS, če je ne odložimo v pravi zabojnik?
KAKO izvajati dejavnosti?

Vsebine in dejavnosti lahko izvajate v več  sklopih, ki so medsebojno povezani. Prilagodite jih starosti, interesu in znanju sodelujočih:

Predlogi dejavnosti:

  • Na vaši ustanovi ločeno zbirajte odpadno KEMS in jo odlagajte v zabojnik (ali vrečo) za odpadno embalažo. Bodite praktični – za izobraževanje prilagodite in izboljšajte obstoječi način:
  • namestite dodatne zabojnike (lahko jih izdelate iz odpadne KEMS) ali namestite posebne zabojnike
  • označite zabojnike z nalepkami Eko-paket (glej gradivo),
  • preverite, ali embalaža zabojnikov v oddelkih, učilnicah in hodnikih potuje do ekološkega otoka ter kako in kdaj jo prevzema komunalno podjetje.

Obvestite druge na ustanovi o ločenem zbiranju in jih povabite k sodelovanju, opišite, zakaj ločeno zbirate KEMS.

  • Uporabite KEMS za ustvarjanje praktičnih ali dekorativnih izdelkov v vrtcih, šolah, doma, na ustvarjalnih delavnicah.
  • Otroci, učenci, dijaki, študentje naj preverijo in predstavijo celotno pot KEMS: od zabojnikov v oddelkih, učilnicah in hodnikov, rumenega zabojnika (ekološki otok), kako jo prevzame podjetje.
  • Ugotavljajo naj, kateri izdelki nastanejo iz reciklirane KEMS in kje jih uporabljamo. Svoje ugotovitve lahko predstavijo s članki, reportažami, fotografijami, foto reportažami, kratkimi videi.
  • Poglejte, kako poteka recikliranje KEMS. Gradivo: film Recikliranje KEMS z uporabo mini pulperja.
  • Učite (se) o krožnosti na primeru KEMS s pomočjo priročnika Ekošola spodbuja krožno gospodarstvo. Sledite navodilom posameznih učnih ur, uporabite delovne liste, priporočamo:
  • Učna ura 2 – Opredelitev načel krožnega gospodarstva,
  • Učna ura 3 – Krožno gospodarstvo v dejanjih,
  • Učna ura 6 – Krožnost na domačem dvorišču,
  • Učna ura 7 – Krožni akcijski načrt za šolo.

V učne ure vključite čim več otrok, učencev, dijakov, študentov, sodelavcev in drugih.

  • Poglejte, kaj je komunalni snovni krog KEMS in higienskega papirja, kje v Sloveniji ga že izvajajo. Gradivo: film Komunalni snovni krog.
  • Raziščite, kakšna je trajnostna vizija vašega kraja. Raziščite, kako se lahko vaša ustanova vključi v komunalni snovni krog v lokalni skupnosti, izračunajte okoljske in druge učinke tega lokalnega krožnega modela.
  • Sproti beležite, fotografirajte ali snemajte priprave in izvedbo dejavnosti, da vam bodo v pomoč za predstavitev in poročilo o dejavnostih.

Sodelujte v ETZO – Evropskem tednu zmanjševanja odpadkov, 14.‒24. november 2024.

Eko-paket podpira cilje trajnostnega razvoja:

NAGRADNI NATEČAJ

Nagradni natečaj “Ustvarjajmo in predstavljajmo KEMS*” poteka v 5 kategorijah.

*KEMS pomeni Kartonska Embalaža za Mleko in Sokove (embalaža Tetra Pak).

Teme so priporočene, a lahko vsaka ustanova izbere tisto, ki dopolnjuje ali se povezuje z drugimi  okoljskimi in trajnostnimi aktivnostmi v ustanovi:

Izdelki iz različnih tehnik ustvarjanja iz izpraznjene KEMS po lastnem izboru:

– risbe, plakati, makete, skulpture, mozaiki …

– didaktični pripomočki in igre

– lutkovna predstava

– pisni/video/foto prispevek ali podkast o KEMS (povežite z Mladimi poročevalci za okolje)

Kategorije:

      Predlagane teme:

Vrtci
  • Pot mleka od hleva do hladilnika
  • Živali našega planeta
  • Voda in biotska pestrost ob vodi

 

I. in II.  triada OŠ

šole s PP

  • Pot mleka od hleva do hladilnika
  • Gozd – navdih za ustvarjanje
  • Na kmetiji je lepo

 

III.  triada OŠ

Srednje šole

  • Pot mleka od hleva do hladilnika
  • Ekomesto prihodnosti
  • Superjunaki za planet

 

Dodatna kategorija:

POT KEMS, natečaj za vse starostne skupine

 

    Predstavite:

  • Kako zbiramo KEMS v naši ustanovi in kako v našem kraju?
  • Kako lahko recikliramo KEMS
  • Katere izdelke iz reciklirane KEMS uporabljamo v naši ustanovi, doma, v našem kraju?

Objavite risbe, fotografije, video o vaših aktivnostih.

Rok za oddajo izdelkov za nagradni natečaj Ustvarjamo in predstavljamo KEMS je 16. februar 2025.  Nagrade bomo podelili na Sejmu Altermed, 14. marca 2025.

Prispevke za natečaj oddate preko elektronskega obrazca.

Teme
  • Pot mleka – od hleva do hladilnika:
    • Iz odpadne embalaže KEMS izdelajo maketo/plakat/risbo/strip kmetije, mlekarne, sirarne, prikažejo predelavo mleka, cisterno za prevoz mleka …
    • Temo lahko povezujete tudi s projektom Mlekastično
  • Živali našega planeta:
    • Mladi spoznavajo različne (tudi eksotične in ogrožene) živali na Zemlji in iz odpadne embalaže KEMS izdelajo različne živali, njihov življenjski prostor in se ob tem pogovorijo o biotski pestrosti na Modrem planetu
    • Temo lahko povezujete tudi s projektom Biotska pestrost in voda
  • Voda in biotska pestrost ob vodi:
    • S pomočjo odpadne embalaže KEMS predstavijo vodne živali, njihov življenjski prostor, prikažejo kroženje vode, pitno vodo, podtalnico … in se ob tem pogovorijo o pomenu čiste pitne vode, vodnih sistemih, življenju ob vodi …
    • Temo lahko povezujete tudi s projektom Biotska pestrost in voda
  • Gozd – navdih za ustvarjanje:
    • Ustvarjanje na temo gozda
    • Iz embalaže KEMS naredijo gozd, različne vrste dreves, gozdno jaso, živali v gozdu, predstavijo vrste gozdov …
    • Temo lahko povezujete tudi z projektom LEAF – znanje o ekosistemih in gozdovih
  • Na kmetiji je lepo:
    • Iz odpadne embalaže KEMS izdelajo maketo/plakat/risbo/strip kmetije, živali na kmetiji, opravil na kmetiji …
    • Temo lahko povezujete tudi s projektom Mlekastično
  • EkoMesto prihodnosti:
    • Vključite odpadno KEMS v izdelavo makete EkoMesta (vključite uporabo obnovljivih virov energije, učinkovite rabe energije, trajnostne mobilnosti …)
  • Superjunaki za planet:
    • Naj vaš superjunak iz odpadne KEMS rešuje planet (povezuje se lahko s katerokoli temo – odpadki, odpadna hrana, plastika, skrb za biotsko pestrost …)
Ustvarjalne tehnike:
  • Izdelava didaktičnih pripomočkov:
    • Iz odpadne embalaže KEMS izdelajo različne didaktične igre in pripomočke za praktično uporabo v šoli.
  • Lutkovna predstava:
    • Iz odpadne embalaže KEMS izdelajo lutke in sceno za krajšo lutkovno predstavo (do 10 min). Lutkovna predstava naj zajema eno od navedenih tem (Voda, Mleko, Gozd, Ekomesta, Super junaki).
    • Izbrane lutkovne predstave (2-4) boste lahko zaigrali na odru sejma Altermed.
Kriteriji za izbor:
  • vsebinska ustreznost (zahtevnost in izbor dejavnosti glede na starostno skupino) • kreativnost in inovativnost (idejna domiselnost) • sodelovanje otrok/učencev (pri pripravi in izdelavi kreativnega dela, pri poročilu) • uporabnost izdelka ali rešitve (za ozaveščanje, zbiralno akcijo, predstavitev v šoli, staršem, lokalni skupnosti, drugim itd.) • sodelovanje z drugimi skupinami (vrstniki, starši, starejšimi, prebivalci v kraju …) • vključitev koncepta krožnosti (učne ure, primeri, drugo)
Pomembno:

S prijavo na nagradni natečaj se prijavitelji strinjate, da je predstavitev izdelkov objavljena na spletnem mestu programa Ekošola (www.ekosola.si), na spletnem mestu in Facebook strani projekta (www.eko-paket.si ter na razstavi ob zaključku nagradnih natečajev. Prav tako se strinjate, da prijavljena dela lahko za ozaveščevalni in promocijski namen uporabljajo partnerji projekta  Eko-paket.

PARTNERJA - PODPORNIKA:
X