Ekobranje za ekoživljenje

OPIS PROJEKTA:

V današnjem času, času raznovrstnih informacijsko-komunikacijskih tehnologij, je ohranjanje odnosa do knjige še posebej nujno in pomembno. Tudi v šolskem letu 2025/2026 si želimo, da bi z branjem še naprej na najučinkovitejši način, preko ustvarjalnega mišljenja, s pomočjo knjige krepili ekološko zavest.

Zaradi široke naravnanosti projekt EKOBRANJE ZA EKOŽIVLJENJE nudi veliko možnosti za kreativnost. Pomeni eno od poti za vzpodbujanje otrok, učencev in dijakov k branju literature z ekološko tematiko in tako prispeva k razvoju okoljskega izobraževanja slovenskih ekovrtcev in ekošol.

CILJI:

S prebiranjem literature z različnimi ekološko obarvanimi temami med otroci, učenci in dijaki:

  • spodbujamo pozitiven odnos do branja,
  • spodbujamo individualno kreativno mišljenje,
  • razvijamo pozitiven odnos do okolja,
  • spodbujamo aktivno vključevanje v okolje,
  • spodbujamo različne aktivnosti z ekološkimi vsebinami,
  • spodbujamo medpredmetno povezovanje,
  • spodbujamo ustvarjanje konkretnih izdelkov (risba, plakati, zgodbe, pesmi, spisi …) …
AKTIVNOSTI:
BRANJE IN POROČANJE:
POMEMBNO:
  • v vrtcih, OŠ in SŠ lahko projekt izvaja največ 5 mentorjev
  • IZJEMA: v večjih vrtcih in kjer ima več enot skupen Ekoportal, je lahko mentorjev 8
ii

SEZNAM KNJIG, POVEZANIH Z RAZLIČNIMI TRAJNOSTNIMI TEMAMI:

Seznam knjig VRTCI

Seznam knjig OŠ

Seznam knjig SŠ

Seznam novih knjig

a) VRTCI

  • Predlagamo, da vzgojiteljice glede na starost otrok v skupini same presodite, na kakšne načine so se otroci zmožni seznaniti s skrbjo za naravo. Dovolj je, če skupaj v skupini preberete 2 izmed knjig, ki so na seznamu za vrtce (ali tudi še za 1. triado) – lahko tudi kakšno drugo knjigo, ki je primerna za starost otrok in vam je dosegljiva. Po pogovoru o tematiki, na katero se navezuje knjiga, lahko otroci kaj poustvarjajo – morda iz odpadnih materialov (plastenke, škatle, reklamni papir …) in naredijo kaj uporabnega.
  • Predlagamo, da vzgojiteljice otrokom predstavite en članek, ki izpostavlja ekološko tematiko vašega kraja in si greste morda to na sprehodu tudi ogledat. Sprehod lahko izkoristite tudi za obravnavno drugih področij (biotska raznovrstnost, podnebne spremembe, trajnostna mobilnost …).

b) UČENCI PRVE TRIADE

  • Prebrati morajo najmanj dve knjižni deli s seznama, kateremu lahko po vaši presoji dodate tudi drugo literaturo z ekološko tematiko, ki jo poseduje vaša šolska knjižnica.

Sodelujoči učenci predstavijo vsebino knjig bodisi mentorici bodisi celotni skupini preko pogovora, ilustracije, plakata, miselnega vzorca ali besedilnega zapisa o prebranem. Otrokom, ki še ne berejo, dela prebirajo starši (lahko izkoristite tudi medgeneracijsko sodelovanje in prostovoljce, v kolikor imate na šoli to možnost).

  • Učenci naj se seznanijo vsaj z enim člankom z ekološko tematiko (lahko članek preberete skupaj, pred sprehodom ali po opazovanju podobnega primera v naravi).

c) UČENCI DRUGE TRIADE

  • Prebrati morajo najmanj dve knjigi (lahko iz seznama ali druge) ali več in prebrati en članek iz časopisov ali revij, ki obravnavajo teme z ekološko vsebino. Predstavitev dela lahko poteka v obliki govornega nastopa ali odprte debate, v katero se vključijo vsi sodelujoči učenci.

d) UČENCI TRETJE TRIADE IN SREDNJEŠOLCI

  • Prebrati morajo najmanj dve knjigi iz seznama (ali druge) in zavzeti stališče članka, ki obravnava ekološko tematiko iz časopisa ali revije. Preberejo lahko tudi eno leposlovno delo in/ali eno poučno strokovno delo – lahko iz seznama ali po priporočili vaše šolske knjižnice.
NAGRADNI NATEČAJ

A) LIKOVNI NATEČAJ:

  • Tema 1: SKRIVNO ŽIVLJENJE DREVES
  • Tema 2: PLANET V BARVAH PRIHODNOSTI

STAROSTNE KATEGORIJE:

  • Vrtci
  • I. triada OŠ
  • II. triada OŠ
  • Posebna kategorija (šole s prilagojenim in posebnim programom)

Rok za oddajo izdelkov: 13. april 2026

Oddaja prispevkov preko spletnega obrazca (v pripravi). V spletni obrazec lahko oddate največ 10 fotografij. V kolikor jih boste imeli več (ali boste imeli video), jih posredujte preko WeTransferja na info@ekosola.si.

B) LITERARNI NATEČAJ:

  • Tema 1: ČE BI BIL/A KAPLJICA VODE
  • Tema 2: KAJ ME ČAKA JUTRI?

STAROSTNE KATEGORIJE:

  • II. triada OŠ
  • III. triada OŠ
  • srednje šole
  • fakultete

Rok za oddajo izdelkov (pošljite samo fotografije izdelkov, oziroma word ali pdf dokument): 13. april 2026

Oddaja prispevkov preko spletnega obrazca (v pripravi). V spletni obrazec lahko oddate največ 10 fotografij. V kolikor jih boste imeli več (ali boste imeli video), jih posredujte preko WeTransferja na info@ekosola.si.

NEKAJ DODATNIH IDEJ ZA IZVAJANJE PROJEKTA:
  • Prepričani smo, se vam bodo med šolskim letom zvrstile zanimive debate in predstavitve knjig in člankov. Škoda bi bilo, da jih videli le učenci vašega razreda ali skupine. Predlagamo, da lepih stvari, ki bodo nastale, ne pozabite in ne zavržete – shranite jih in učence spodbudite k dodelavi predstavitve za zaključno razredno ali šolsko predstavo ali likovni/literarni natečaj.
  • Predlagamo, da v drugi in tretji triadi oblikujete skupine po 3-5 učencev, ki naj si za branje izberejo isto knjigo, si jo med seboj izmenjajo in predstavitev pripravijo projektno – problemsko naravnano. Spodbudite jih, naj v razmišljanje od predstavitvi vključijo tudi ostale učence, ki so poslušalci.
  • Vsak razred/skupina izbere najboljšo predstavitev, ki si jo izmenično ogledajo razredi iste generacije ali triade (odvisno od velikosti šole). Če bodo predstavitve učenci ali dijaki pripravili v obliki zaigranega prizorčka, deklamacije … , jih lahko vodja projekta poveže v zaključno prireditev ob zaključku bralne značke (lahko tudi 21. februarja, ko je dan maternega jezika ali 21. marca, ko je svetovni dan poezije).
  • Ekonahrbtnik – izberite vsaj 3 knjige z ekološko vsebine in dodajte prazne zvezek/dnevnik, v katerega bodo starši/otroci pisali odzive/misli..dodajte kakšne izzive za poustvarjanje. Nahrbtnik naj potuje od družine do družine.
  • V vrtcu/šoli lahko izvedete natečaj za največ prebranih in poročanih knjig.
  • Bralna čajanka – v naprej izberite knjigo, o kateri se boste pogovarjali na čajanki; povabite upokojene vzgojiteljice/učiteljice; dodajte poustvarjanje po knjigi.
  • Razpišite na šoli natečaj za Ekobralno maskoto.
  • Vsak mesec lahko izvedete EKO uganko – v sodelovanju s šolsko knjižnico (naj bo v povezavi z eno od knjig, ki jo morajo učenci prebrati, da najdejo odgovor).
Pri ustvarjanju lahko obeležite katerega izmed mednarodnih ali svetovnih dni:
  • 4. oktober: Svetovni dan varstva živali
  • 2. februar: Svetovni dan mokrišč
  • 3. marec: Svetovni dan prostoživečih živalskih in rastlinskih vrst
  • 20. marec: Svetovni dan žab
  • 22. marec: Svetovni dan voda
  • 22. april: Svetovni dan Zemlje
  • 10. maj: Svetovni dan ptic selivk
  • 15. maj: Svetovni dan podnebnih sprememb
  • 20. maj: Svetovni dan čebel
  • 22. maj: Svetovni dan biotske pestrosti
  • 5. junij: Svetovni dan okolja
Partner projekta
X