EKODAN na OŠ Antona Martina Slomška Vrhnika

V četrtek, 13. 4. 2017, je bil za OŠ Antona Martina Slomška velik ekodan. Prav vsa šola je z različnimi ekološko obarvanimi delavnicami prispevala svoj del k okoljski ozaveščenosti.

Cilj ekodneva je prenesti na mlade generacije zavest o varovanju okolja, spoštovanju narave in se naučiti novih veščin ter razmišljanj, kako kot posamezniki prispevati k bolj zdravemu življenju.

Eko dan smo pričeli tako, da smo ponovno obudili in posodobili načela, za katera se kot Ekošola zavzemamo že od našega začetka, leta 2000:

»Skrb za okolje je več kot skrb za naravo.

Je opazovanje mravlje pri gradnji mravljišča,

je brezskrben let metulja,

je skok žabice v mlako,

je vesoljna nežnost cvetk na travi.

Je skrb za veselo igranje otrok na igrišču.

Je odločen pritisk na pedala otroškega kolesa

za varno pot iz šole.

Je skrb zate in zame, za vse generacije

in za tiste, ki še prihajajo za nami.«

V literarni delavnici Recitiranje pod krošnjami so bili učenci razdeljeni na dve skupini. Prvi so z učiteljico Ranko Keser izdelovali križanko na temo Ekohimna. V njej so uporabili besede iz omenjene pesmi. Kako so to naredili, je prikazano na sliki. Druga skupina pa je pri učiteljici Vanji Kavčnik Kolar na podlagi besed iz pesmi o naravi sestavila svojo pesem. Nastalo je kar nekaj zanimivih izdelkov.

Pri delavnici Iskanje angleških besed so se šli igro I spy Nature  – Jaz opazujem naravo. Bil je neke vrste fotolov, saj so dobili učne liste, na katerih so bile napisane različne stvari in so jih morali najti ter poslikati s svojimi mobiteli (ptiča, pajkovo mrežo, drevesno lubje, barvast kamen, storž ,ptičje perje, vodo, metulja, nekaj glasnega, nekaj gladkega, nekaj grobega …) Delali so po skupinah. Ko je skupina končala, so učiteljici Simoni Zrinski Trajkovski poročali, kaj so našli, pokazali nekaj fotografij in jih v angleščini opisali. Učenci so sprva počasi iskali predmete, sčasoma pa so se začeli zabavati.

Druga angleška aktivnost je bila izdelava plakatov na določene teme: Zemlja je v mojih rokah – The Earth is in my hands; Reduce, Reuse, Recycle – Zmanjšujemo, ponovno uporabimo, recikliramo; How green are you? – Kako ekološko ozaveščen si?; The Earth day – Dan zemlje. Predhodna aktivnost je bil eko kviz, ki so ga reševali v skupinah z namenom pridobivanja novega besedišča, ki so ga nato uporabili pri izdelavi plakatov. Nekaj izdelkov si lahko ogledate v fotogaleriji.

Na delavnici Drevesa pripovedujejo, ki jo je vodila učiteljica Urša Govekar, so se učenci razdelili po parih in pri izbranem drevesu napisali kratko besedilo v prvi osebi. V arboretumu, kjer so učenci lahko izražali svojo ustvarjalnost, smo stopile do skupine fantov, ki so opevali belo brezo. Izmed vseh informacij smo si najbolj zapomnile dejstvo, da njihov navdih prihaja iz njihove »povezanosti z naravo«. Stopile smo še do dveh deklet, ki sta v zvezde kovali japonski črni bor. Njuna pesem je bila ena izmed boljših, kar smo jih prebrale na tem ekodnevu.

Naslednje delavnice so bile bolj praktične narave. Učenci 6. a in 6. b so po navodilih učiteljice Darje Šega presajali sadike paprik, čilijev in paradižnikov. V zemljo, ki je bila v lončkih, so naredili luknjico in vanjo postavili sadiko. Zemljo so močno potlačili in nanjo posuli rahlejšo zemljo. Pri delu so morali biti pozorni na to, da sadik niso zlomili, da so dodali dovolj zemlje in da so rastline na koncu dovolj zalili. Učenci so najraje delali s sadikami čilija, ker jih je bilo najlažje posaditi. Pri delu so se zelo potrudili, saj morajo sadike izgledati lepo, ker jih bodo kasneje prodajali pred šolo. V naslednjih urah pa so se šestošolci udeležili literarnih delavnic in iskanju angleških besed pod vodstvom Saše Todorovič.

Nekateri fantje 6., 7. in 8. razreda so izkušenemu ribiču pomagali urediti ribnik. Učenci so prijeli mrežo na levi in desni strani ter jo vlekli čez ribnik. Ribič je v primerni opravi (obleka, ribiški škornji) stopil v vodo ter porival mrežo čez vodo. Ko so prišli do konca, so opazili, da je bilo v mlaki res veliko akvarijskih rib. V mlako ljudje namreč spuščajo ribe, ker jih doma ne želijo več, te pa so za mlako škodljive, saj žabam in drugim živalim jemljejo kisik in hrano. Med pobiranjem so poleg rib našli še tri žabe sekulje in dva pupka. Ker so, medtem ko so vlekli mrežo čez ribnik, nekatere ribe ušle, so učenci z ribičem ponovili dejavnost. Ribe so nato spustili v akvarij.

Moški del 7. b je skupaj z razredničarko Joži Krvina pridno obrezoval živo mejo. Razporedili so se okoli igrišča, pozorni pa so morali biti, da so živo mejo odrezali enakomerno. Ko je bil glavni del opravljen, pa so morali poskrbeti tudi, da so za sabo pometli odrezane vejice. Dekleta iz tega razreda so imela v tem času delavnico Recitiranje angleških pesmi pod krošnjami z učiteljico Alenko Gabrovšek Nikšič.

Pridni fantje iz 8. a so najprej obesili lesene tablice na drevesa, ki so jih že prej naredili pri pouku tehnike in tehnologije, nato so z učiteljem Brankom Pongracem na koncu igrišča posadili novo lipo. V naslednjih urah so pod vodstvom učitelja Tadeja DeGleria uredili mivko za doskok skoka v daljino. Fantje so bili pri delu zelo razigrani, dobre volje in pripravljeni razpravljati o njihovem delu ter najdbah v mivki. Peskovnik so urejali, čistili in ravnali, s pomočjo grabelj, motik in lopat pa je šlo vse lažje in hitreje. Nekateri osmošolci pa so v tem času pleli šolsko igrišče. Pomagali si si z motikami in metlami ter nastali plevel iz rež med posameznimi deli igrišča spravili v kupe. Ko so z delom končali, so plevel ga odvrgli v bio odpadke. Dekleta pa so s pomočjo učiteljice Karmen slana urejale zeliščni vrt. Po dolgi zimi so ga morale pošteno prekopati in očistiti plevel, dodale so tudi sadike novih zelišč.

Vsi razredi so se v različnem časovnem zaporedju odpravili na orientacijski pohod. Razdeljeni v manjše skupinice so dobili učne liste, ki so jih spotoma dopolnjevali. Njihova pot je potekala po nekdanji železnici, ki je vodila vse do Komunalnega podjetja Vrhnika. Ker so si učni list prebrali že na začetku poti, so hitro ugotovili, kam so namenjeni.

Ko so prispeli na Komunalo, jih je vodič najprej popeljal do zbirališča smeti. Te so bile ločene po njihovi barvi ter sestavi (plastika, papir …). Nato so se sprehodili še do prebirališča smeti. Po vsem smetišču se je razlegal močen smrad, a je bilo kljub temu zanimivo opazovati delavce, ki so takoj vedeli, v kateri koš sodi določena smet.

Ko so že mislili, da se je pohod zaključil, so jih odpeljali še do čistilne naprave za kanalizacijo. Vrhničani jo imamo šele slabo leto, zato je tako rekoč še čisto nova. Pred tem se je skupaj s smetmi v Ljubljanico izlivala umazana voda. Res smo lahko zadovoljni, da čistilno napravo sploh imamo, saj si je ponekod ne morejo privoščiti. Ampak tudi zdaj, ko napravo imamo, moramo biti pozorni na to, kaj vse vržemo v odtok. Zadnje čase v njej povzročajo težave vatirane palčke, zato so zaposleni učence opozorili, naj te vržejo v koš.

Učenci prve triade so si prav tako ustvarili prijeten, ekološko obarvan dan. Pred malico smo drugošolce  opazili zunaj med čiščenjem okolice šole, kasneje pa so imeli po skupinah razporejene zabavne in hkrati poučne dejavnosti. Učenci 2. a razreda so z učiteljico Mirjano pridno pometali okolico šole. Ob tem so se učili pravilnega rokovanja z metlo. Videlo se je, da so se učenci zabavali in uživali.

Ob 10. uri so imeli učenci prvih in drugih razredov eko igre. Pomešali so se v skupine. Prva igra je bila štafeta. Učenci so morali razvrščati smeti v različne smetnjake (plastika, ekološki odpadki, papir). Potem so pregledali smetnjake ter se naučili o napakah, ki so jih delali. Pri drugi delavnici pa so učenci metali obročke na lesene stožce, pri čemer so se zelo zabavali. Tretja skupina se je pripeljala s skiroji in čeladami. Imeli so poligon in se pogovarjali o tem, kako smo lahko prijazni do narave brez avtomobilov, ki onesnažujejo okolje, ampak se lahko vozimo s kolesi, skiroji, … Četrta skupina se je igrala različne družabne igre. Imeli so bowling s plastenkami in žogo, igro križec in krožec s kartonom in kamenčki ter igro s fižolčki in lesenimi kockami.

Za malico je šolska kuhinja pripravila odličen eko zajtrk in sicer: polento s hladnim mlekom, proseno kašo ter jagode, hruške in jabolka. Za posladek pa še biskvit z rozinami. Malico so učencem postregli kar zunaj, pod lipo. Postrežena je bila v keramičnih skodelicah in ne v plastiki, učitelji pa so učence opozorili, da so sestavine ekološko pridelane in lokalnega porekla, saj je hrana, ki ni pripotovala od daleč, veliko bolj zdrava in tudi okusna. Vzdušje med malico je bilo čudovito, saj nas je vreme razvajalo s prijetnimi temperaturami, sprememba okolice pa je tudi popestrila dogodek. Menimo, da bi lahko večkrat jedli zunaj, saj se tako počutimo bolj prijetno, kot bi bili na pikniku.

Ekodan je potekal veselo ter je minil zelo hitro.  Na drugačen način ga je preživel skoraj vsak razred. Vsi učenci so s svojim trudom prispevali svoj del k pestremu dnevu, učitelji pa so z domiselnimi delavnicami poskrbeli, da smo se vsi česa novega naučili in večkrat razmislili, kako ravnamo z naravo in kaj bi še lahko izboljšali. Me pa smo o vsem dogajanju zbirale vtise na papir in na fotografije, da jih lahko zdaj delimo z vami.

Moramo se zavedati, da imamo čudovito okolico šole, za katero je treba tudi ustrezno poskrbeti, zato naš čas ni šel v nič, saj je zdaj okolica bistveno bolj urejena ter pripravljena na zunanje dejavnosti, ki jih bodo prinesli vedno toplejši dnevi.

Zapisali:

Učenci OŠ Antona Martina Slomška Vrhnika

Nina Slavec, Živa Matevc, Neža Kavčič, Anja Osredkar, Karin Jerina, Zoja Vučko, Manca Urh,

Lena Kožar, Manca Malovrh, Vanja Furlan in Nina Bratina

X