Mladi raziskovalci

Projekt Mladi raziskovalci, ki je namenjen samo VRTCEM, v ospredje postavlja naravno okolje, ki je prava pot pri spoznavanju naravnih zakonitosti žive in nežive narave.

Skozi projektne aktivnosti bomo poudarjali odnos do vsega, kar nas obdaja, kot temeljno vrednoto za življenje v sožitju z naravo in družbenim okoljem. Ta odnos temelji na ozaveščenosti in znanju in se ga težko nauči, če ni privzgojen že zgodaj v otroštvu, s starostnim razvojem otrok pa se samo nadgrajuje.

CILJI

Otroci:

  • spoznavajo svet okoli sebe preko opazovanja, praktičnega dela, eksperimentiranja;
  • spoznavajo različne ekosisteme v bližini vrtca;
  • opazujejo živi in neživi svet v izbranem ekosistemu;
  • rišejo elemente izbranega ekosistema;
  • spoznavajo, kako je v izbranem ekosistemu vse povezano med seboj;
  • spoznajo vlogo in pomen deževnika pri prezračevanju in mešanju prsti;
  • razlikujejo med naravnim in umetnim okoljem;
  • prepoznavajo različne listne ploskve;
  • prepoznavajo različne barve listov v jesenskem času;
  • opazujejo list (s pomočjo lupe prepoznavajo listni rob, listne žile, pecelj);
  • vedo, kaj se zgodi z listi, ko odpadejo z veje.
AKTIVNOSTI
Z RAZISKOVANJEM DO ZNANJA IN POZITIVNEGA ODNOSA DO NARAVE

Načrtujte in omogočite čustveno doživljanje narave z neposredno izkušnjo ter oblikovanjem odnosa do narave skozi opazovanje rastlin in živali na zelenici okoli vrtca, v parku, na travniku, v gozdu, na bližnji kmetiji …

Izdelate lahko plakat o izbranem ekosistemu, ponazorite opazovanje skozi različne letne čase, izdelate zemljevid z rastlinami, izdelate herbarij z rastlinami, ki ste jih našli …

OPAZOVANJE DEŽEVNIKA V UMETNEM OKOLJU
  • Namen poskusa: Spoznati vlogo in pomen deževnika pri prezračevanju in mešanju prsti.

PRIPRAVA:

  • Potrebni pripomočki: prozorna posoda, pesek ali mivka, prst, deževniki listje
  • Prostor: vlažno in temno okolje

IZVEDBA:

V prozorno posodo nanesemo v višini 4 cm mivko, nato nanesemo 10 cm prsti in vstavimo nekaj deževnikov, ki jih rahlo prekrijemo z 2 cm plastjo prsti in nato dodamo 1 cm mivke in nazadnje še nanesemo 3 cm prsti ter prekrijemo z listjem – steljo. Tako pripravljen terarij postavimo v temno in vlažno okolje. Po štirih dneh prinesimo terarij z deževniki na svetel prostor in opazujemo nastale spremembe in potek življenja v terariju.

OPAZOVANJE:

Otroci naj z lupo opazujejo stene terarija z deževniki in opisujejo, kaj vidijo. Naj si pobliže pogledajo tudi deževnika.

Postavite deževnika na list papirja in v tišini opazujte njegovo premikanje. Ali kaj slišite?

POMEMBNO:

Ne pozabite po končanem opazovanju deževnikov vrniti v naravno okolje.

JESENSKE BARVE IN LISTNE PLOSKVE
  • Namen dejavnosti: Nabiranje listnih ploskev odpadlega listja naslednjih barv: zelene, rumene, rjave in rdeče ter njihovo opazovanje.

PRIPRAVA:

  • Potrebni pripomočki: časopisni papir, mapa za herbarij (lahko izdelate sami), ročna lupa, vrečke

IZVEDBA:

V prvi fazi opazujte listje na drevesu, ko prične spreminjati barve – katere barve vse otroci opazijo, ali opazijo še kakšne druge spremembe na listih?

Nabiranje listja – listnih ploskev naj poteka v suhem vremenu. Nabrano odpadlo listje zahteva pozornost in obdelavo pri sušenju, saj obstaja nevarnost, da počrnijo, splesnijo ali zgnijejo. Nabrane listne ploskve – listje vstavimo v časopisni papir in ga prekrijemo z drugim časopisnim papirjem ter vstavimo v stiskalnico ali obtežimo s knjigami. Prve tri dni vsakodnevno zamenjujemo papir.

Posušene liste postavimo v herbarijsko mapo. Zraven napišimo ime drevesa. Tako pripravljene liste lahko uporabljamo za didaktične namene: zbirke, predloge …

OPAZOVANJE:

Otroci naj s pomočjo ročne lupe opazujejo liste reže, listni rob, velikost listne ploskve in listni pecelj.

VPRAŠANJA ZA OTROKE:

  • Katere vrste dreves poznamo?
  • Ali so listi vseh dreves med seboj enaki?
  • Po čem vse se razlikujejo listi med seboj?
  • Zakaj se jeseni listje obarva?
  • Po čem se listne ploskve razlikujejo med seboj?
  • Kaj nastane iz razkrajajočih se listov oziroma stelje v gozdu?
ii
GRADIVA IN PRIPOMOČKI ZA IZVAJANJE AKTIVNOSTI

Iz projekta HOBS Adventure:
HOBSove dogodivščine (spoznavanje biotske raznovrstnosti)

Iz projekta Raziskovalci biotske raznovrstnosti – Veliki lov na rastline:
Veliki lov na rastline (Priročnik za mentorje)
Darwinovi opazovalci (starost 5-6 let)
Kartice (skupina 5-6 let) 
Na karticah so vam na voljo življenski cikli rastlin in z njimi povezanih živali ter njihove barvne fotografije iz različnih obdobij življenjskega cikla.
Exposure

Iz projekta Ekošola in podnebne spremembe:
Priročnik in delovni listi (za vrtce in 1. triado OŠ)

Zbornik zbranih povzetkov Zgodnje naravoslovje

Povezava z drugimi projekti programa Ekošola 

– Vrtci: ppt predstavitev projekta

X