Mlekastično! Izberem domače

Pot mleka od kmetije do kozarca
Kakšna je pot mleka od slovenske kmetije do mlečnih izdelkov na naših mizah in kdo sodeluje v njej? Ali smo v Sloveniji samooskrbni z mlekom? Kako na slovenskih kmetijah skrbijo za krave mlekarice? Kako sodelovati ob svetovnem dnevu mleka?
OPIS

V projektu raziskujemo in ugotavljamo pot mleka od kmetije do kozarca ter svoje ugotovitve predstavimo na različne načine. V ospredju so teme in vprašanja o tem, kako pridobivamo slovensko mleko, kako je poskrbljeno za krave mlekarice, kdo so slovenski pridelovalci mleka, poklici v živilstvu, kakšen je pomen in vpliv lokalne samooskrbe z mlekom ter o skrbi za živali. Pot mleka od kmetije do krožnika povezujemo tudi z drugimi trajnostnimi vprašanji, kot je embalaža, transport in odgovorna poraba.

TEME:
  • Slovenska krava je ta´prava
  • Delo v mlekarni in poklici v živilstvu
  • 1. junij – Svetovni dan mleka

CILJI in predlogi aktivnosti, ki jih lahko otroci/učenci/dijaki/študentje izvedejo znotraj posamezne teme projekta:

Slovenska krava je ta´prava

Cilj teme je spoznati pojem »dobrobit živali« in povečati zavedanje o primerni skrbi za krave mlekarice.

Otroci/učenci/dijaki spoznavajo, raziščejo in predstavijo pet temeljnih svoboščin živali:

  • odsotnost lakote, žeje in podhranjenosti – pri obisku kmetije pogledajo, ali imajo krave stalen dostop do pitne vode, ali imajo hrano, kako izgleda krava (npr. shujšana, zahirana);
  • odsotnost bolečin, poškodb in bolezni – pri obisku kmetije pogledajo, ali je kakšna krava poškodovana, preverijo stanje parkljev (neurejeni parklji povzročajo bolečine, krava težko stoji, hodi), preverijo morebitne poškodbe vimena, ki se kažejo kot bolečine pri moži; kako vemo, da kravo boli? Ima upadle oči, stoka, značilno muka;
  • preprečevanje strahu in neugodja – preverijo, česa se krave bojijo, kako se odzovejo, ko jih je strah (brce, poskoki, značilno mukanje);
  • možnost izvajanja živalski vrsti značilnega vedenja – raziščejo in opišejo vedenje krav na kmetiji ( npr. so mirne, prežvekujejo, se živčno prestopajo, so radovedne …)
  • zagotovitev primernega okolja, predvsem bivalnih pogojev, ki nudijo zavetje in udoben prostor za počitek – pri obisku kmetije pogledajo, kako je poskrbljeno za krave: kje ležijo, imajo čisto bivalno površino, imajo dovolj prostora, ali so privezane, imajo na paši možnost sence, je v hlevu vroče …

→ Predlog: starejše skupine lahko iz raziskovanja pripravijo raziskovalno nalogo, ki služi kot izdelek za nagradni natečaj.

Predlog za izvedbo naravoslovnega dne

  • Otroci/učenci/dijaki obiščejo kmetijo in v praksi preverijo, kako je na kmetiji poskrbljeno za živali. Opazujejo molžo, opravijo pogovor s kmetom oz. skrbnikom živali …
  • Obisk veterinarja, ki na terenu skrbi za govedo: vrtec/OŠ/SŠ obišče veterinar, ki predstavi, kaj vse je pomembno za dobro počutje krav, življenjski cikel krave mlekarice, skrb za teličke …

 

Delo v mlekarni in poklici v živilstvu

Cilj teme je povečanje zanimanja za poklice v mlekarstvu in izobraževanje o pomenu mlečne verige.

  • Odkrivajo in raziskujejo poklice in naloge posameznikov, ki so vključeni v proces pridobivanja in predelave mleka.
  • Predstavijo poklice v mlečni verigi (kmet, voznik cisterne, kontrolor vzorcev mleka, mlekar, sirar, itd.).

Predlog za izvedbo naravoslovnega dne:

  • Obisk mlekarne/kmetije: Otroci/učenci/dijaki se v praksi seznanijo s poklici na mlečni poti ter pridobijo globje razumevanje o trajnostni pridelavi mleka (hrane) in pomembnosti lokalne pridelave. Na podlagi obiska kmetije ali mlekarne se bodo morda navdušili nad poklicem v panogi.
  • Obisk zaposlenega v mlečni verigi: Vrtec/OŠ/SŠ obišče nekdo od zaposlenih v mlečni verigi in jim predstavi svoje delo. Predstavitev, prilagojeno starostni skupini otrok/mladostnikov, lahko obogati s praktičnimi nalogami za otroke oziroma učence. Izbor poklica je prepuščen mentorjem, ki najbolje poznajo svoje otroke/učence in njihove interese.

 

Svetovni dan mleka – 1. junij
  • Ta dan je za svetovni dan mleka razglasila Organizacija Združenih narodov za prehrano in kmetijstvo (FAO), in sicer leta 2001, z namenom, da bi tudi tako spodbujala in krepila zavedanje javnosti o pomenu mleka v prehrani v vseh deželah sveta. Hkrati so na ta dan deležne večje pozornosti tudi dejavnosti, povezane s proizvodnjo mleka in mlečnih izdelkov.
  • Otroke, učence, dijake in študente še posebno ta dan oz. teden pred svetovnim dnem, spodbujamo k fotografiranju in promoviranju pomena mleka v prehrani (npr. »selfi« s kozarcem mleka, priprava mlečnih jedi …).

* Ker je 1. junij 2025 ravno nedelja, priporočamo, da svetovni dan mleka obeležite v tednu od 26. do 30. maja 2025.

Dejavnosti se med sabo lahko povezujejo. Priporočamo sodelovanje več mentorjev, skupin mladih, vključevanje strokovnjakov.

Gradivo in pripomočki
Povezujte z drugimi vsebinami in projekti

Aktivnosti lahko povežete ali nadgradite z drugimi projekti v letošnjem šolskem letu:

  • Eko-paket (življenjska pot, pravilno ravnanje in krožno gospodarstvo kartonske embalaže za mleko in sokove),
  • E-SPACE: Ekošola spodbuja krožno gospodarstvo,
  • Ekošola meri odtis CO2 (orodje Kalkulator CO2 je v razvoju, med sklopi za merjenje ogljičnega odtisa je tudi hrana),
  • Mladi poročevalci za okolje,
  • Altermed (recepti z mlekom),
  • Hrana ni za tjavendan (zmanjševanje količin zavržene hrane).

Te aktivnosti je mogoče združiti ali izvesti v sklopu serije dogodkov in projektov:

  • razredne ali šolske kampanje
  • kampanje v lokalni skupnosti
  • tematski (naravoslovni, tehniški) dnevi
  • sodelovanje v globalni kampanji ob svetovnem dnevu mleka, 1. junija,
  • obisk kmetije ali lokalnega pridelovalca hrane

 

SPODBUJAMO:
  • predstavite vaše izdelke v vrtcu/šoli/lokalni skupnosti
  • predstavite fotografije izdelkov na družbenih omrežjih in spletni strani vaše ustanove
NAGRADNI NATEČAJ

DELO V MLEKARNI IN POKLICI V ŽIVILSTVU (oktober 2024 – marec 2025).

Rok za oddajo prispevkov je 20. marec 2025.

Prispevke za natečaj pošljite preko elektronskega obrazca.

Natečaj je razpisan v petih kategorijah:

1. Vrtci in I. triada OŠ

2. II. triada OŠ

3. Posebna kategorija

 

Likovno – grafični izdelki (risbe, kolaži, lepljenke, 3D liki in skulpture, plakati, posterji, makete)

Literarno-novinarski prispevki (zgodbe, pesmi, ankete, intervjuji, stripi, fotoknjige )

4. Kategorija: III. triada OŠ

5. Kategorija: SŠ in Fakultete

 

Literarno-novinarski prispevki (ankete, reportaže, poročila, intervjuji, fotoknjige, filmi, videoposnetki, oglasi)

Raziskovalni izdelki (seminarske, raziskovalne, druge naloge in izdelki, plakati, predstavitve)

SLOVENSKA KRAVA JE TA’PRAVA (oktober 2024 – maj 2025).

Rok za oddajo prispevkov je 5. maj 2025.

Prispevke za natečaj pošljite preko elektronskega obrazca.

Natečaj je razpisan v petih kategorijah:

1. Vrtci in I. triada OŠ

2. II. triada OŠ

3. Posebna kategorija

 

Likovno – grafični izdelki (risbe, kolaži, lepljenke, 3D liki in skulpture, plakati, posterji, makete)

Literarno-novinarski prispevki (zgodbe, pesmi, ankete, intervjuji, stripi, fotoknjige )

4. Kategorija: III. triada OŠ

5. Kategorija: SŠ in Fakultete

 

Literarno-novinarski prispevki (ankete, reportaže, poročila, intervjuji, fotoknjige, filmi, videoposnetki, oglasi)

Raziskovalni izdelki (seminarske, raziskovalne, druge naloge in izdelki, plakati, predstavitve)

Izbrali bomo:

  • tri najboljše projekte ali aktivnosti v vsaki starostni skupini,
  • 3 izstopajoče šolske ali lokalne kampanje v povezavi s svetovnim dnevom mleka.

Rok za oddajo prispevkov/kampanj je sobota, 31. maj 2025.

Prispevke za natečaj /kampanjo pošljite preko elektronskega obrazca.

PODPORNIK PROJEKTA
X