PODPORNIK PROJEKTA:
Le redko pomislimo, da je hrana prva in najpomembnejša človekova pravica, ki je ne more uveljaviti eden izmed devetih ljudi na svetu. Naše odločitve glede proizvodnje in porabe hrane že imajo neposredne ali posredne posledice na podnebje, uporabo naravnih virov in na zmožnost ljudi, da se lahko nahranijo in živijo človeka dostojno življenje doma in po svetu.
V projektu Vem, zato odgovorno jem, tekom let bomo spoznali šest usmeritev, ki so problematične in na katere bi moral biti pozoren vsakdo. Spoznavali bomo prednosti lokalne in sezonske hrane ter odkrili povezavo med hrano, ki jo uživamo, in nastankom tople grede. Ugotavljali bomo zakaj je meso za podnebje postalo večji problem kot so prevozna sredstva ter odkrili kaj pomembnega za prehrano smo pridobil z industrijsko revolucijo. Raziskovali bomo svet predelane hrane ter se spraševali ali je trgovina danes lahko »pravična«. Odkrili kaj je agrobiodiverziteta, se poučili o semenskih knjižnicah in bankah ter spoznali slovenske avtohtone pasme živali ter avtohtone sorte kmetijskih rastlin.
Z odgovornim prehranjevanjem lahko vplivamo na svet, ki nas obdaja. Kako? Tako, da jemo z zavedanjem, kaj damo na krožnik, kar koristi ne samo nam, temveč tudi svetu okoli nas.
Projekt Vem, zato odgovorno jem:
– podpira učitelje in vzgojitelje pri vključevanju tem o odgovornem prehranjevanu v učni proces,
– razvija kritično razmišljanje otrok, učencev in dijakov, jih podpira pri njihovih dejavnostih za odgovorne spremembe v njihovi ustanovi in lokalni skupnosti,
– mladim pomaga razumeti povezavo med njihovimi prehranjevalnimi navadami in globalnimi izzivi prihodnjih generacij ter narediti najboljšo mogočo promocijo za trajnosten način življenja glede na svet, ki nas obdaja,
– dviguje ozaveščenost staršev in širše družbe o lokalnih in globalnih vplivih njihovih vsakodnevnih odločitev,
– medsebojno povezuje interesne skupine iz različnih področij prehranjevalnega sistema, ki nas želijo pripeljati do odgovornih sprememb.
Letošnj obravnavane teme projekta Vem, zato odgovorno jem, so:
– Lokalna in sezonska hrana
– Od pridelave do predelave hrane
– Aditivi (dodatki) v prehrani; GSO v prehrani
Glavna nit vseh treh tem: TESTENINE
PROJEKTNI IZZIV
NAGRADE ZA PROJEKTNE IZZIVE
Med vsemi udeleženci poslanih izdelkov projekta, ki se bodo strinjali s sodelovanjem v nagradnem natečaju v skladu s pravili, bo strokovna žirija izbrala najboljše 3 predloge, katerih avtorji prejmejo naslednje nagrade:
ROK PROJEKTNEGA IZZIVA
ROK PROJEKTNEGA IZZIVA
Izdelke pošljite do 30. marca 2019 na sedež programa Ekošola: Zavrti 2, 1234 Mengeš ali na mail: hribar.tina5@gmail.com.
Skupina Metuljčki:
- nagrada: bon za izdelke Pekarne Pečjak v vrednosti 150 EUR
- nagrada: bon za izdelke Pekarne Pečjak v vrednosti 100 EUR
- nagrada: bon za izdelke Pekarne Pečjak v vrednosti 50 EUR
Skupina Svedri:
- nagrada: bon za izdelke Pekarne Pečjak v vrednosti 150 EUR
- nagrada: bon za izdelke Pekarne Pečjak v vrednosti 100 EUR
- nagrada: bon za izdelke Pekarne Pečjak v vrednosti 50 EUR
Skupina Fuži:
- nagrada: bon za izdelke Pekarne Pečjak v vrednosti 150 EUR
- nagrada: bon za izdelke Pekarne Pečjak v vrednosti 100 EUR
- nagrada: bon za izdelke Pekarne Pečjak v vrednosti 50 EUR
PROJEKTNI IZZIV
Glavna nit vseh treh kategorij: TESTENINE | |||
SKUPINA | TEMA | OPIS IZZIVA | NAVODILO |
Metuljčki
– vrtci – 1. do 4. razred OŠ – šole s prilagojenim programom |
Lokalna in sezonska hrana: testenine |
Ustvarite izvirno pravljico/serijo slikanic/kolažev/družabnih iger/ koledarjev sezonskih živil in testeninskih jedi/maket … Rdeča nit vašega izdelka naj bodo testenine. |
Ugotovite katera hrana raste v posameznih sezonah. Se jedi, ki jih kuhamo med sezonami razlikujejo? Koliko sezonske hrane pojemo doma in v vrtcu/šoli? Kolikšna je povprečna razdalija enega obroka? Katere so koristi uživanja sezonske hrane? Obiščite lokalne pridelovalce zelenjave, sadja, mesa, jajc, sira … Od kod prihajajo jajca, ki jih uporabljajo pri izdelavi jajčnih testenin? Kaj pomeni baterijska, talna, ekološka reja kokoši? Katere vrste, oblike in okuse testenin poznamo? Katere so vaše najljubše vrste, oblike in okusi testenin? Razmislite kako bi lahko s Pečjakovimi testeninami ustvarili sezonsko ali lokalno obarvano jed.
V pomoč vam je lahko gradivo Jedilnik za spremembo in 7 korakov do odgovornega prehranjevanja. Več o Pečjakovih testeninah si lahko preberete na: http://www.pekarna-pecjak.si/subprogram/?tid=103. Predlagamo, da fotografirate samo raziskovanje in ustvarjanje otrok/učencev, kot tudi končne izdelke. Strokovna komisija bo ocenjevala kreativnost, izvirnost in strokovno točnost. |
Svedri
– 5. do 9. razred OŠ
|
Testenine: od pridelave do krožnika |
Izdelajte slikanico/ maketo/strip/ kolaž/ videoposnetek … s katerim boste prikazali potek od pridelave do predelave hrane: Pečjakovih testenin |
Ste vedeli, da obstajajo jajčne in brezjajčne testenine? Od kod prihajajo jajca, ki jih uporabljajo pri izdelavi jajčnih testenin? Kaj pomeni baterijska, talna, ekološka reja kokoši? Kaj pomeni, da je nek izdelek brez GSO? Morda veste katere testenine sodijo med valjane, sušene ali sveže? Kakšna je tradicija izdelave testenin v Sloveniji? Ste se kdaj vprašali, zakaj so testenine rumene barve? Ste že slišali za durum pšenico? Raziščite od kod prihaja pšenica, ki so uporabljamo v Sloveniji. Naredite raziskavo in raziščite kateri aditivi se nahajajo v testeninah na slovenskih policah. Katere oblike in okuse testenin poznamo? Katere so vaše najljubše oblike in okusi testenin? Razmislite kako bi lahko s Pečjakovimi testeninami ustvarili sezonsko ali lokalno obarvano jed.
Izdelk lahko ustvari posameznik ali skupina. Izdelku nadenite ime in ga opremite s kratkim opisom. V pomoč vam je lahko gradivo Jedilnik za spremembo in 7 korakov do odgovornega prehranjevanja. Več o Pečjakovih testeninah si lahko preberete na: http://www.pekarna-pecjak.si/subprogram/?tid=103. Predlagamo, da fotografirate samo raziskovanje in ustvarjanje učencev, kot tudi končne izdelke. Strokovna komisija bo ocenjevala kreativnost, izvirnost in strokovno točnost. |
Vlivanci
– 5. do 9. razred OŠ – srednje šole |
Aditivi (dodatki) v prehrani – ali vas res poznamo?
Pridelano/ proizvedeno brez GSO |
Na kreativen način s pomočjo serije fotografij /videa … predstavite aditive/GSO … v testeninah – bodisi v obliki članka, video zapisa, slikanice ali predstavitve (izviren plakat, maketa …). |
Ste vedeli, da obstajajo jajčne in brezjajčne testenine? Od kod prihajajo jajca, ki jih uporabljajo pri izdelavi jajčnih testenin? Kaj pomeni baterijska, talna, ekološka reja kokoši? Kaj pomeni, da je nek izdelek brez GSO? Morda veste katere testenine sodijo med valjane, sušene ali sveže? Kakšna je tradicija izdelave testenin v Sloveniji? Ste se kdaj vprašali, zakaj so testenine rumene barve? Ste že slišali za durum pšenico? Raziščite od kod prihaja pšenica, ki so uporabljamo v Sloveniji. Lahko za izdelek iz npr. madžarske moke, rečemo, da je slovenski? Naredite raziskavo in raziščite kateri aditivi se nahajajo v testeninah na slovenskih policah. So res vsi aditivi škodljivi? Katere naravne in sintetične aditive poznamo? Prednosti/slabosti aditivov. Katere oblike in okuse testenin poznamo? Katere so vaše najljubše oblike in okusi testenin? Razmislite kako bi lahko s Pečjakovimi testeninami ustvarili sezonsko ali lokalno obarvano jed.
Članek, video oz. predstavitev primerno naslovite in dodajte kratek opis (najmanj 5 stavkov). Pri izdelavi izdelka bodite izvirni – obvezno pa se držite razpisane teme. lahko pripravite posamično ali skupinsko. V primeru, da ga ustvarjate v skupini, prosim navedite število članov skupine. Prispevek se lahko v e-obliki odda preko elektronske pošte, lahko se objavi na spletu in poveže z linkom, lahko pa nam ga pošljete tudi na prenosnem USB ključku ali CD-ju. Strokovna komisija bo ocenjevala kreativnost, izvirnost in strokovno točnost. |
NAGRADNA NATEČAJA
Nagradni natečaj za upodobitev maskote projekta – Pečjakovega Navihanca in Navihanke.
Iščemo podobi maskot Pečjakovega Navihanca in Navihanke, ki bosta kar najbolje predstavljala projekt Vem, zato jem odgovorno.
K sodelovanju v natečaju vabimo vse ustvarjalne, inovativne in domiselne posameznike ali skupine. V natečaju lahko sodelujejo otroci iz vrtcev, učenci osnovnih šol in šol s prilagojenim programom ter dijaki srednjih šol. Posameznik lahko prispeva največ eno likovno delo.
Od vas se pričakuje, da s pomočjo poljubne likovne tehnike ustvarite maskoti Navihanca in Navihanke (velikost A4 do naveč format A3).
Na hrbtno stran izdelka priložite podatke, in sicer: ime in priimek avtorja, starost, razred/oddelek, mentorja ter ustanovo.
Avtorji s sodelovanjem v natečaju na organizatorja nagradnega natečaja neodplačno in nepreklicno prenašajo neizključne, časovno in prostorsko neomejene materialne avtorske pravice, navedene v 22. členu Zakona o avtorskih in sorodnih pravicah, na vseh svojih avtorskih delih, poslanih na natečaj za namene objav Programa Ekošola in Pekarne Pečjak in v promocijske namene, kar vključuje tudi objavo v slovenskih in tujih medijih, spletnih portalih in v okviru marketinških in trženjskih akcij organizatorjev natečaja.
NAGRADE
Med vsemi udeleženci natečaja, ki se bodo strinjali s sodelovanjem v nagradnem natečaju v skladu s pravili, bo strokovna žirija izbrala najboljše 3 predloge, katerih avtorji prejmejo naslednje nagrade:
- nagrada: bon za izdelke Pekarne Pečjak v vrednosti 100 EUR
- nagrada: bon za izdelke Pekarne Pečjak v vrednosti 50 EUR
- nagrada: bon za izdelke Pekarne Pečjak v vrednosti 30 EUR
Nagradni natečaj za originalni recept za štruklje ali pečen štrukelj.
Recept je možno poslati v različnih tehnikah: fotokolaž, video … Nagrajena štruklja bodo pri Pečjaku tudi “ustvarili”.
V natečaju lahko sodelujejo otroci iz vrtcev, učenci osnovnih šol in šol s prilagojenim programom ter dijaki srednjih šol. Posameznik ali skupina lahko prispeva največ en recept.
Izdelku priložite podatke, in sicer: ime in priimek avtorja/avtorjev, starost, razred/oddelek, mentorja ter ustanovo.
Avtorji s sodelovanjem v natečaju na organizatorja nagradnega natečaja neodplačno in nepreklicno prenašajo neizključne, časovno in prostorsko neomejene materialne avtorske pravice, navedene v 22. členu Zakona o avtorskih in sorodnih pravicah, na vseh svojih avtorskih delih, poslanih na natečaj za namene objav Programa Ekošola in Pekarne Pečjak in v promocijske namene, kar vključuje tudi objavo v slovenskih in tujih medijih, spletnih portalih in v okviru marketinških in trženjskih akcij organizatorjev natečaja.
NAGRADE
Med vsemi udeleženci natečaja, ki se bodo strinjali s sodelovanjem v nagradnem natečaju v skladu s pravili, bo strokovna žirija izbrala najboljša 2 predloga (enega za štruklje in enega za pečen štrukelj), katerih avtorji prejmejo naslednje nagrade:
2x nagrada: bon za izdelke Pekarne Pečjak v vrednosti 100 EUR, ogled proizvodnje Pekarne Pečjak, proizvodnja zmagovalnega izdelka
Svetujemo, da si na spletni strani Pekarne Pečjak http://www.pekarna-pecjak.si/sl/proizvodni-program ogledate katere proizvode iz teh dveh kategorij (samostojne jedi in priloge ter sladko pecivo) v pekarni že proizvajajo. Ustvarite lahko sladko ali slano različico recepta za štruklje ali recepta za pečene štruklje.