Kapljica znanja – reka odgovornosti
Voda je naša najdragocenejša naravna dobrina – vir življenja, dom številnih organizmov in temelj zdravega okolja. S projektom Kapljica znanja – reka odgovornosti želimo v okviru okrepiti razumevanje pomena vodnih ekosistemov ter mlade spodbuditi k aktivnemu ravnanju za čisto in ohranjeno naravo.
Projekt temelji na povezovanju znanja, izkustvenega učenja in odgovornega ravnanja. Vključuje izobraževanje mentorjev, praktične dejavnosti na terenu, analizo stanja lokalnih vodnih okolij, ustvarjalne naloge ter sodelovanje s strokovnjaki in lokalnimi skupnostmi. Šole, vrtci in druge ustanove skozi celo šolsko leto raziskujejo vodo in življenje ob njej, izvajajo terenske učilnice, predstavljajo rezultate in širijo sporočilo o pomembnosti trajnostnega upravljanja z vodo.
Zaključni dogodek projekta bo potekal na sejmu Internautica, kjer bodo predstavljeni izbrani projektni izdelki, izvedene izobraževalne aktivnosti, poudarjen pomen Modre zastave.
NAMEN PROJEKTA
Namen projekta je razvijati razumevanje, odnos in odgovornost do voda ter vodnih ekosistemov pri otrocih, mladostnikih, učiteljih in širši skupnosti. Projekt želi:
- povečati poznavanje naravnih in človekovih vplivov na vodne ekosisteme,
- spodbujati izkustveno učenje v naravi in raziskovanje lokalnega okolja,
- krepiti občutek odgovornosti za skrb za čiste vode, reke, jezera, obale in morje,
- približati mednarodni program Modra zastava in njegove vrednote,
- vzpostaviti dolgoročne trajnostne navade na področju okoljske vzgoje.
CILJI PROJEKTA
Projekt Kapljica znanja – reka odgovornosti zasleduje naslednje ključne cilje:
1. Izobraževanje in ozaveščanje
- Razviti razumevanje pomena čiste vode, biotske pestrosti in okoljske odgovornosti.
- Ozaveščati o podnebnih spremembah in njihovih vplivih na vodne ekosisteme.
- Približati mladim načela trajnostnega upravljanja z vodami.
2. Raziskovanje vodnih ekosistemov
- Spodbujati terensko delo, opazovanje, vzorčenje, merjenje in beleženje podatkov.
- Razvijati veščine naravoslovnega mišljenja in znanstvenega raziskovanja.
3. Aktivno varstvo narave
- Otroke, učence in dijake vključiti v čistilne akcije, spremljanje odpadkov ter preventivne aktivnosti.
- Spodbujati razvoj “eko državljanstva” in odgovornega odnosa do okolja.
4. Ustvarjalno izražanje in projektno delo
- Omogočiti ustvarjanje videov, fotografij, plakatov, učnih poti, maket, digitalnih izdelkov.
- Spodbujati interdisciplinarnost – povezovanje naravoslovja, umetnosti, geografije, jezika in tehnologije.
5. Povezovanje z lokalnim okoljem
- Sodelovanje s strokovnjaki (okoljevarstveniki, ribiči, komunale, potapljači, ZRSVN itd.).
- Krepitev sodelovanja med ustanovami in lokalnimi skupnostmi.
KLJUČNE AKTIVNOSTI PROJEKTA
1. Izobraževanje mentorjev
- Online izobraževanje o vodnih ekosistemih, metodah terenskega dela, podnebnih vplivih in Modri zastavi.
- Gradiva in primeri dobrih praks za šole in vrtce.
2. Terenske aktivnosti in raziskovanje
Mladi izvajajo:
- opazovanje vodnih habitatov (reke, potoki, jezera, ribniki, morje),
- prepoznava živali in rastlin,
- osnovne raziskovalne meritve (temperatura, motnost, pH, mikroplastika – po možnosti),
- ocenjevanje onesnaženosti in človekovih vplivov,
- beleženje odpadkov ob vodi in predlogi za zmanjšanje.
3. Ustvarjalne projektne naloge
Primeri izdelkov:
- kratki izobraževalni videi ali fotoreportaže,
- digitalni ali fizični plakati, razstave in učni kotički,
- naravoslovni dnevi, delavnice in projekti v lokalnem okolju,
- eko detektivi – opazovanje in poročanje o spremembah v vodnem okolju,
- ustvarjanje kampanj za čiste vode in zmanjšanje odpadkov.
4. Akcije
- organizacija čistilnih akcij ob vodotokih, jezerih ali obali,
- sodelovanje s komunalnimi podjetji, društvi ali zavodi,
- predstavitev rezultatov v šoli, vrtcu ali lokalni skupnosti.
5. Zaključni dogodek na Internautici 2026
- predstavitev projektov na razstavnem prostoru Ekošole,
- predstavitev dobrih praks in izkušenj mentorjev,
- podelitev certifikatov in priznanj sodelujočim šolam.
PRIČAKOVANI REZULTATI
S projektom bodo udeleženci:
- pridobili razumevanje o pomenu čiste vode in vodnih ekosistemov,
- okrepili praktične raziskovalne spretnosti,
- razvili odgovoren odnos do narave in vodnih okolij,
- izboljšali znanje o podnebnih spremembah in vplivu človeka na naravo,
- ustvarili kakovostne projektne izdelke in delili rezultate z vrstniki ter širšo javnostjo,
- prispevali k lokalnim akcijam čiščenja in ozaveščanja,
- povezali šolo, družine in lokalno skupnost v skupnem okoljevarstvenem cilju.
KDO LAHKO SODELUJE
K sodelovanju so vabljeni:
- vrtci,
- osnovne in srednje šole,
- ustanove s prilagojenim programom,
- dijaški domovi.
SKUPAJ GRADIMO REKO ODGOVORNOSTI
S projektom Kapljica znanja – reka odgovornosti želimo ustvariti močno gibanje mladih, ki z znanjem, raziskovanjem in odgovornimi dejanji prispevajo k čisti vodi, zdravim ekosistemom in trajnostnemu razvoju.
Tako kot reka nastane iz številnih drobnih kapljic, lahko tudi majhna dejanja otrok, učencev in mentorjev skupaj ustvarijo velike spremembe.
NAGRADNI NATEČAJ: KAPLJICA ZNANJA – REKA ODGOVORNOSTI
Iščemo ustanove, ki bodo v času od decembra 2025 do junija 2026 izvedle čim več praktičnih in ozaveščevalnih aktivnosti, povezanih z vodnimi telesi v bližini vrtca ali šole.
Aktivnosti:
- Pogovori o vodi (zakaj je pomembna, vodni krog, ohranjanje čiste vode …), ogledi slikanic, knjig, risank, dokumentarnih filmov
- Izpolnjevanje vodnih dnevnikov: ZA VRTCE (lahko rešujete skupaj kot skupina, vsak mesece ALI rešuje vsak otrok zase), ZA ŠOLE (rešuje skupaj skupina, lahko imate več skupin in si vsaka izbere en del vodnega telesa ali opazujete več teles)
- Izdelava plakatov o vodi, vodnih telesih, ohranjanju ekosistemov (kolaž, risba, prikazovanje biotske pestrosti, vodni krog, ozaveščevanje o pomenu čiste vode …)
- Meritve na vodi (merjenje T, pH, opazovanje čistosti, prosojnosti …)
- Opazovanje živih organizmov kot znak čistosti vode
- Čistilne akcije
- Izdelava izobraževalnih gradiv (križanka, namizna igra, spomin, kviz, delovni list …)
Prikaz aktivnosti:
Svoje aktivnosti sproti delite/objavljajte na Padletu (objavite fotografije in na kratko, v nekaj povedih, opišete dogajanje, napišite ime vaše ustanove).
Padlet: https://padlet.com/jasmina0mlakar/kapljica-znanja-reka-odgovornosti-q6tgr989slsvlj1f
Aktivnosti boste lahko s svojo stojnico predstavili tudi na srečanju za vrtce in/ali na letni konferenci meseca avgusta. Ustanove, ki bodo želele, bodo lahko s stojnico sodelovale tudi na sejmu Internautica.
Poročilo:
Do 1. junija 2026 izpolnite obrazec in ga pošljite na jasmina.mlakar@ekosola.si
Obrazec lahko uporabite tudi kot poročilo projekta Biotska pestrost in voda v Ekoportalu.
Najbolj aktivne ustanove bomo nagradili.
projekt omogoča:




