ERASMUS GLOBE – Merim lokalno – vplivam globalno
OPIS PROJEKTA
GLOBE je mednarodni program za opazovanje Zemlje, ki poteka pod okriljem ameriške agencije NASA. Združuje učence, učitelje in znanstvenike s skupnim poslanstvom: Spodbujati poučevanje in učenje o znanosti, izboljševati okoljsko pismenost in varovanje okolja ter spodbujati znanstvena odkritja.
· KDO in KJE? Po svetu v programu GLOBE sodeluje že 127 držav, v lanskem letu je bilo v programu aktivnih več kot 22.000 šol, več kot 30.000 učiteljev in več kot 560.000 učencev.
· KAJ? Aktivnosti v programu GLOBE so vezane na pet tematskih sklopov:
– atmosfera
– hidrosfera
– biosfera
– pedosfera
– Zemlja kot sistem
Program s pomočjo jasnih protokolov (preizkušenih s strani številnih učiteljev in znanstvenikov po svetu) na eni strani vodi učitelje in učence vseh starosti pri opazovanju okolja ter zapisovanju opažanj in meritev, na drugi strani pa omogoča znanstvenikom črpanje in uporabo podatkov iz obsežne svetovne baze, ki jo učenci in učitelji soustvarjajo. Posebno privlačnost programu daje tudi povezanost z vesoljsko tehnologijo, saj lahko številne meritve primerjamo s podatki, ki jih izmerijo sateliti, na GLOBE dogodkih pa redno sodelujejo tudi NASINI znanstveniki in drugi strokovnjaki.
Namenjen je predvsem učencem druge in tretje triade ter dijakom in študentom.
CILJI:
– Izobraziti učitelje, da bodo postali GLOBE mentorji.
– Spoznati področja delovanja programa GLOBE.
– Seznaniti se s protokoli za izvajanje aktivnosti.
– Spoznati spletno aplikacijo za vpisovanje podatkov.
– Praktično preizkusiti protokole z učenci/dijaki.
AKTIVNOSTI:
a) Za učitelje:
– izobraževalne delavnice, kjer boste spoznali program in protokole, da boste postali GLOBE učitelji in se boste lahko kot šola in kot mentorji vpisali v GLOBE bazo podatkov;
– vodenje učencev/dijakov pri izvajanju meritev (med urami kemije, biologije, naravoslovja, pri izbirnih predmetih, kot interesna dejavnost, dan dejavnosti, aktivnosti za nadarjene …);
– mentoriranje učencev/dijakov v primeru predstavitve zanimive raziskave na letnem mednarodnem GLOBE srečanju (GLOBE Virtual Science).
b) za učence in dijake:
– izvajanje meritev (protokola), ki ga boste izbrali (merijo in zbirajo podatke, izvajajo laboratorijske analize);
– vnašanje podatkov meritev v GLOBE bazo;
– možnost sodelovanja na mednarodnem srečanju, kjer učenci/dijaki predstavljajo zanimive raziskave.
- Povezovanje v mreže (učenci, učitelji, znanstveniki)
- Proučevanje in razumevanje lokalno-globalno (pomembno za šolstvo, okolje, kmetijstvo, prehrano …)
- Interdisciplinarnost in povezovanje podatkov in znanja.
- Spodbujanje raziskovanja, s tem pa razumevanja in iskanja izboljšav.
- Dostop do podatkov za vključene ustanove po državah.
- Omogoča izobraževanje in usposabljanje v Sloveniji.
- Osnovna šola Rodica
- Osnovna šola Mladika
- Osnovna šola Leskovec pri Krškem
- Osnovna šola Ob Rinži
- Osnovna šola Slave Klavore Maribor
- I. osnovna šola Žalec
- Srednja šola Domžale
- Gimnazija Ledina
- Gimnazija in srednja šola Rudolfa Maistra Kamnik
- Biotehniška šola Maribor
MERITVE IN ANALIZE, KI SE IZVAJAJO ZNOTRAJ POSEMEZNEGA PODROČJA:
a) ATMOSFERA:
Preiskava atmosfere vključuje vidike vremena in podnebja, vključno s protokoli za merjenje temperature zraka in površine, preučevanje oblakov, padavin, merjenje relativne vlažnosti, zračnega tlaka, aerosole, vodno paro in ozon.
Z vzpostavitvijo lokalnih GLOBE vremenskih postaj udeleženci pomagajo zbirati dodatne vremenske podatke, da bi lažje razumeli več o mikroklimi, lokalnih učinkih, vremenu in podnebnih vzorcih o vsem svetu. |
b) HIDROSFERA:
Področje hidrosfere se osredotoča na vodo in vodna telesa. Hidrološki protokoli vključujejo merjenje temperature vode, njeno prosojnost, pH vode, raztopljeni kisik, električno prevodnost, slanost, alkalnost, nitrate in beleženje o makronevretenčarjih, ki jih najdemo v vodi.
Znanstvene študije se v večini osredotočajo na večja vodna telesa. Zato so podatki, ki jih zbirajo GLOBE udeleženci na lokalnih potokih, močvirjih, ribnikih zelo pomembni in zagotavljajo podatke, ki jih sicer morda ne bi nikoli zbrali. |
c) BIOSFERA:
Pri raziskovanju zemeljskega pokrova GLOBE udeleženci razvrščajo vrsto pokrovnosti s pomočjo modificiriane UNESCOve modifikacije (MUC) in fotografirajo svoja območja, da na ta način pomagajo pri interpretaciji satelitskih posnetkov pokrovnosti tal in zagotavljajo natančnejše podatke o spremembi tal skozi čas. Protokoli vključujejo še merjenje količine biomase na posameznih travnikih, gozdovih in okolici. |
d) PEDOSFERA:
GLOBE udeleženci zbirajo podatke o temperaturi in vlažnosti tal ter o značilnostih, kot so: struktura, barva, nasipna gostota, gostota delcev, velikost delcev, pH tal. Obstaja tudi protokol, pri katerem merimo prepustnost tal za vodo.
Podatki, ki jih GLOBE udeleženci zbirajo o razmerah v tleh, se navezujejo na rastno dobo rastlin (fenologijo), na to, kaj raste na kopnem (pokrovnost tal), na temperaturo zraka, količino padavin in zračno vlažnost. Zaradi tega je to področje zelo pomembno za vsa druga preiskovalna GLOBE področja. |
AKTIVNOSTI:
Začetek projekta: https://ekosola.si/sodelovanje-v-globe-erasmus-projektu/
2. – 5. april 2023 – Zadar: https://ekosola.si/erasmus-globe-merim-lokalno-vplivam-globalno/
21. – 24. maj 2023 – Zadar: https://ekosola.si/erasmus-merim-lokalno-vplivam-globalno/
1. – 5. oktober 2023 – Omiš: https://ekosola.si/erasmus-mobilnosti-merim-lokalno-vplivam-globalno/
31. maj – 1. junij 2023 – Globe igre – Kamnik
Skozi celoten projekt: izvajanje aktivnosti in meritev na posameznih šolah, priprava videovodičev, priprava raziskovalnih nalog
REZULTATI PROJEKTA:
Predstavitve nalog:
- Vpliv temperature, pH, elektronegativnosti in mikroplastike na transparentnost vode v reki Dravi, OŠ Mladika
- Kaj daje barve jeseni, OŠ Ob Rinži
- Oblaki nad našo šolo, OŠ Ob Rinži
- Vpliv temperature pritoka na temperaturo Kamniške Bistrice, OŠ Rodica
- Primerjava temperatur določenih krajev, OŠ Slave Klavore
- Vpliv človekove dejavnosti na vodotoke, Biotehniška šola Maribor
- Indikatorske rastline, Gimnazija Ledina
- Narava pod kamniškim nebom, Gimnazija Rudolfa Maistra Kamnik
- GLOBE aktivnosti, OŠ Šime Budinića Zadar
- Oblaki in temperatura zraka, I. OŠ Žalec
- Spremembe v letnih časih, ali bodo zime res čedalje bolj zelene, OŠ Cankova
- Fenološko opazovanje rumenenja breze, OŠ Leskovec pri Krškem
- Kako temperatura zraka vpliva na temperaturo vode, OŠ Leskovec pri Krškem
- Bazične lastnosti Kamniške Bistrice, SŠ Domžale
Primeri dobrih praks:
- Kako približati GLOBE aktivnosti, David Vodušek
- Učenci na fronti za trajnostno prihodnost, Darja Pleterski
- Jesenska kampanja – Green down, Darja Pleterski
- Water bodies challenge, Alenka Lenarčič
- Mladi raziskovalci, Jasmina Vršnik
- Program GLOBE v podporo razumevanja trajnostnega razvoja in evolucije, Laura Javoršek
- Raziskovanje BIOSFERE-in PEDOSFERE, Laura Javoršek
- Kako začeti z GLOBE aktivnostmi, Danica Volčini
- GREEN-UP, Simon Gračner
- Čuvamo aleje, Snježana Marković Zoraja, Kristina Fratrović
Raziskovalne naloge:
- Vpliv temperature, pH, elektronegativnosti in mikroplastike na transparentnost vode v reki Dravi, OŠ Mladika
- Bazične lastnostni Kamniške Bistrice, SŠ Domžale
- Kakovost kopalnih voda v Sloveniji, Gimnazija Ledina
- Narava pod Kamniškim nebom, Gimnazija in SŠ Rudolfa Maistra Kamnik
- OBLAKI in temperatura zraka, I. OŠ Žalec
- Fenologija, OŠ Leskovec pri Krškem
- Raziskovanje prsti, OŠ Rodica
- Temperatura Kamniške Bistrice, OŠ Rodica
- Vpliv človekove dejavnosti na vodotoke, Biotehniška šola MB
- Vpliv T zraka na T, pH in vsebnost kemičnih snovi v potoku Tršljavcu, OŠ Leskovec pri Krškem
IVSS – mednarodno sodelovanje:
- Poster, OŠ Leskovec pri Krškem
- Basic Properties of the Kamniska Bistrica River, SŠ Domžale
- Video – Basic Properties of the Kamniska Bistrica River, SŠ Domžale
- Hydrosphere Protocol, OŠ Leskovec pri Krškem