KROŽNO JE NARAVNO – RAZISKUJ IN SOUSTVARJAJ KROŽNE REŠITVE SEDANJOSTI IN PRIHODNOSTI
Kaj je krožno gospodarstvo? Kakšna je razlika med recikliranjem in krožnostjo? Katere snovi in materiali krožijo in kako? S katerimi koraki uvajamo krožnost v šole in domove?
Kako oblikovati trajnostne in krožne izdelke?
ZAKAJ KROŽNOST?
V krožnem gospodarstvu snujemo izdelke tako, da vire pri njihovi proizvodnji in rabi uporabljamo čim bolj skrbno, racionalno in učinkovito. Tako nenehno podaljšujemo njihovo življenjsko dobo. To dosegamo s ponovno uporabo, popravili, predelavo in souporabo. V projektu Krožnost je naša priložnost proučujemo in uvajamo krožnost v izobraževanje, naše delovanje in življenje. Proučujemo krožnost (življenjski cikel) različnih izdelkov, iščemo navdihe iz narave, oblikujemo krožne rešitve in izdelke, pripravljamo krožne načrte.
KAJ JE CILJ PROJEKTA?
Načela krožnosti naj bi usmerjala razvoj vseh področij človekovega delovanja, od razvoja tehnologij, izdelkov, proizvodnje, potrošnje, da bomo uresničili vizijo prehoda v zeleno in nizkoogljično družbo.
Vsebine projekta:
- Kaj je krožnost gospodarstvo: pomen, načela in razlikovanje med linearnim gospodarstvom, gospodarstvom recikliranja in krožnega gospodarstva.
- Prehajanje od ravnanja z odpadki do upravljanja virov.
- Raziskovanje in proučevanje snovnih (materialnih) tokov v različnih izdelkih in procesih.
- Ugotavljanje, kako zmanjšati potrošnjo in porabo.
- Iskanje in učenje iz dobrih praks.
- Uvajanje in podpiranje trajnostnih izdelkov, storitev, dogodkov, procesov.
- Načrtovanje in uvajanje krožnosti v šoli in doma.
- Aktivno sodelovanje v Oblikovalskem izzivu: naredimo bolje – oblikujmo trajnostno in krožno.
KOMU JE PROJEKT NAMENJEN?
Otroci in mladi
Projekt je namenjen učencem 3. triade, dijakom, srednješolcem in študentom.
V prilagojeni obliki je vsebine mogoče izvesti tudi z mlajšimi otroki.
Učence, dijake in študente želimo opolnomočiti za razumevanje trajnostnega razvoja, ki postaja temeljni gradnik vseh področij našega delovanja, vključno z gospodarstvom. Izobraževanje o njem pa se uvršča v učne načrte za poklice prihodnosti. S sodelovanjem v projektu bodo pridobili osnovna znanja o krožnosti kot načina za doseganje trajnostnih ciljev, razlikovali bodo med osnovnimi pojmi, pomembnimi za trajnostni razvoj, predvsem pa bodo pridobili praktična znanja o krožnih verigah materialov ter njihovi rabi v različnih izdelkih.
KAKO IZVESTI DEJAVNOSTI?
Materiali in izdelki
Krožnost gradi na povečanju učinkovitosti pridobivanja in uporabe virov v celotnem procesu proizvodnje in potrošnje (rabe). Povezuje ekonomski, okoljski in družbeni vidik, pri tem pa upošteva planetarne meje. Zato v projektu »Krožnost je naša priložnost« proučujete izdelke, ki jih najdete doma, v šoli, trgovini:
- Tekstil
- Plastika
- Papir in kartonska embalaža za mleko in sokove
- Električna in elektronska oprema
- Hrana
- Drugi po izbiri
Gradiva in pripomočki
– Opis primera »Regenerirani najlon ECONYL®«
– Učna ura 10 »Regenerirani najlon ECONYL®«
– Potovanje v Sistem regeneracije ECONYL® (video)
– Priročnik in učne ure Ekošola spodbuja krožno gospodarstvo
– Anketa učenci/dijaki/študentje
– Anketa učitelji
- Učne ure in delovni listi
- Webinarji in predstavitve
- Dodatni viri
- Projekt podpira cilje trajnostnega razvoja:
Načrtovanje in izvedba dejavnosti
Projekt sestavlja več dejavnosti, ki jih lahko izvaja eden ali več mentorjev na ustanovi. Sodelujoče šole in fakultete izvedejo:
a) Vhodni vprašalnik o krožnosti na začetku šolskega/študijskega leta oz. pred začetkom izvajanja aktivnosti:
|
b) Učne ure:
|
c) Učimo se iz prakse:
|
d) Krožnost v šoli, krožnost na fakulteti:
|
e) Ozaveščanje o krožnosti:
|
f) Krožnost doma:
|
g) Sodelovanje v 3. oblikovalskem izzivu:
|
h) Zaključni vprašalnik o odnosu in poznavanju krožnega gospodarstva
|
Priporočila za izvajanje aktivnosti
- Zaželeno je medsebojno povezovanje mentorjev, saj gre za prepletanje več področij.
- Priporočljivo je, da je en razred ali skupina mladih »krožna skupina«, ki je vključena v več aktivnosti, da lahko merimo napredek (vprašalniki).
- Krožna skupina in mentorji vključujejo in predstavljajo aktivnosti in rezultate vrstnikom in drugim.
Aktivnosti lahko izvedete v sklopu tematskih (naravoslovnih, tehničnih, kulturnih) dni.
3. NAGRADNI OBLIKOVALSKI IZZIV - ZASNUJMO KROŽNO, IZDELAJMO TRAJNOSTNO!
Kako izboljšati izdelke, da jih bomo rabili, a ne dokončno uporabili – da bo njihova življenjska doba čim daljša? Kako jih zasnovati in izdelati boljše? Oblikovanje po načelih krožnega gospodarstva (9R) je med glavnimi izzivi trajnostne prihodnosti, saj potrebujemo rešitve, s katerimi podaljšujemo življenjsko dobo izdelkov in snovem v njih.
Zasnujte krožno, izdelajte trajnostno!
Vabimo, da zasnujete nove ali izboljšate obstoječe izdelke in rešitve po načelih krožnosti. Kako lahko izdelke ponovno uporabimo, popravimo, prenovimo, spremenimo namen uporabe?