KROŽNO JE BOLJŠE, KROŽNO TRAJA – od vrtca do fakultete
Kako krožijo snovi in materiali v različnih izdelkih? Ali uporabljaš izdelke »iz druge roke«? Zakaj pravimo, da je krožno naravno? Kje so priložnosti za krožne rešitve in dejanja v vrtcih, šolah, fakultetah, doma? Pomagaj si z novim priročnikom z učnimi urami od vrtca do fakultete. Zasnuj izdelek, ki traja – sodeluj v Krožnem oblikovalskem izzivu!
ZAKAJ krožno gospodarstvo?
Izdelke in storitve v krožnem gospodarstvu snujemo tako, da upoštevamo ekonomski, okoljski in družbeni vidik ter planetarne meje. Vire v proizvodnji izdelkov in njihovi rabi uporabljamo čim bolj skrbno, racionalno in učinkovito. Življenjsko dobo izdelkov podaljšujemo s ponovno uporabo, popravili, souporabo, izposojo, izmenjavo in predelavo. To pomeni, da bolj odgovorno in premišljeno ravnamo tudi kot potrošniki.
CILJI in VSEBINE
V vseslovenskem projektu Krožnost je naša priložnost se učimo, proučujemo, načrtujemo, predlagamo nove izdelke in način delovanja, ki vodijo v krožno družbo.
Glavne vsebine:
- Osnove krožnega gospodarstva: pomen, načela in razlikovanje med linearnim gospodarstvom, gospodarstvom recikliranja in krožnega gospodarstva.
- Raziskovanje in proučevanje snovnih (materialnih) tokov v različnih izdelkih in procesih.
- Proučevanje življenjske dobe izdelkov in njihovo podaljševanje.
- Uvajanje in podpiranje trajnostnih izdelkov, storitev, dogodkov, procesov.
- Pridobivanje praktičnega znanja o krožnih verigah materialov ter njihovi rabi v različnih izdelkih.
- Iskanje in učenje iz dobrih praks.
- Načrtovanje in uvajanje krožnosti v vsakdanje življenje, v šoli in doma.
KDO lahko sodeluje?
V projektu lahko v šolskem letu 2024/2025 sodelujete mentorji, otroci in mladih iz VSEH ustanov:
- vrtci
- osnovne šole,
- srednje šole, dijaški domovi,
- CŠOD.
V projekt ste vabljene tudi vzgojno-izobraževalne ustanove, četudi niste vključeni v program Ekošola.
KAJ IN KAKO delati?
Materiali in izdelki
Proučujte in raziskujte izdelke in materiale, ki jih uporabljate v vrtcu, šoli, doma, trgovini, na počitnicah. Raziščite, iz česa in kako so izdelani, kaj naredite z njimi, ko jih uporabite: ali jih zavržete ali nadaljujejo svojo pot v novi obliki, bi jih lahko uporabili še kako drugače. Povežite ali primerjajte jih s krožnimi procesi in navdihi iz narave.
Izberite izdelke doma, v šoli, trgovini, na počitnicah:
- oblačila, obutev, drug tekstil, modne dodatke
- električno in elektronsko opremo
- plastične izdelke, plastično embalažo
- papir, karton, KEMS (kartonska embalaža za mleko in sokove)
- hrano
- gradbeni material
- druge po izbiri
Nadgradite in dopolnite dejavnosti iz drugih projektov
V projektu lahko izvedete številne dejavnosti, ki jih lahko povežete z drugimi trajnostnimi dejavnostmi in projekti v šoli, doma, v domačem kraju. Nadgradite lahko druge projekte, predvsem Eko-paket, Odpadkom dajemo novo življenje, Ne zavrzi oblek – ohrani planet, Hrana ni za tjavendan in druge.
Podpora za mentorje
- Delavnice:
- Delavnica (v živo): Predstavitev projekta in izvedba učnih ur iz priročnika Krožno gospodarstvo in tekstilije (oktober ali november 2024)
- Spletni seminar z dobrimi krožnimi praksami in primeri iz VIZ (januar ali februar 2025)
- Nagradna delavnica za izbrano skupino v sodelovanju z mednarodno fundacijo Healthy Seas, ki deluje na področju izobraževanja in ozaveščanja o onesnaževanju morja.
Gradiva in pripomočki
- Krožno gospodarstvo in tekstilije_priročnik-učne ure.pdf
- plakati v podporo učnim uram v priročniku:
- Priročnik in učne ure Ekošola spodbuja krožno gospodarstvo
- Opis primera »Regenerirani najlon ECONYL®«
- Učna ura 10 »Regenerirani najlon ECONYL®«
- Potovanje v Sistem regeneracije ECONYL® (video)
Vrtci: ppt predstavitev projekta
NAGRADNI NATEČAJ - Krožnost je naša priložnost
V nagradnem natečaju »Krožnost je naša priložnost« lahko sodelujete vse ustanove, ki izvedete dejavnosti iz enega ali več različnih sklopov.
1. UČNE URE IZ PRIROČNIKOV
- KROŽNO GOSPODARSTVO IN TEKSTILIJE – učne ure od vrtca do fakultete na primeru tekstila, ki jih lahko prilagojeno uporabite tudi za druge materiale
- EKOŠOLA SPODBUJA KROŽNO GOSPODARSTVO,
- povezava: Ekošola spodbuja krožno gospodarstvo
Namigi:
- Začnite z osnovami, kaj je krožno gospodarstvo, katera so načela, v čem se razlikuje od recikliranja, izpostavite izposojo, souporabo, popravila, ponovno uporabo, predelavo.
- Nadaljujte s praktičnim delom na konkretnem izdelku ali materialu, upoštevajte starost sodelujočih, njihov interes, predznanje, možnosti za izvedbo.
- Poiščite in preglejte navdihe za krožno delovanje iz narave.
- Prilagodite gradivo po potrebi.
- Povezujete različne predmete, vključujte več mentorjev in sodelavcev.
2. PRIMERI IZ PRVE ROKE ZA UPORABO IZ DRUGE ROKE
- primer in učna ura »Regenerirani najlon ECONYL®«
- Zasnujte lastne učne ure, ki obravnavajo posamezna načela krožnega gospodarstva, materiale, izpostavljajo posamezno področje
- Organizirajte tematske dneve in dejavnosti: krožni zajtrk ali kosilo, krožni dan, krožni športni ali kulturni dan
Namigi:
- Poiščite in raziščite krožne izdelke in rešitve v vašem okolju: podjetjih, lokalni skupnosti, različnih panogah.
- Organizirajte predavanje, predstavitev ali obisk, da spoznate dobre krožne prakse iz prve roke.
- Izrišite kroženje materialov (verige) za prikaz prehajanja materiala iz izdelka v izdelek, v drug snovni krog itd.
- Uporabite dodatno gradivo in vire. Povezujete različne predmete, vključujte več mentorjev in sodelavcev.
3. KROŽNOST ODMEVA – OBVEŠČANJE IN OZAVEŠČANJE
- V vrtcu, šoli, fakulteti:
- Opišite in predstavitev dejavnosti na šolskih spletnih straneh in družbenih omrežjih
- Objavite plakate, makete, fotografije na oglasnih deskah, eko kotičkih
- Skupina učencev, dijakov, študentov predstavi svoje dejavnosti vrstnikom in drugim skupinam
- V lokalni skupnosti:
- Objave v lokalnih in drugih medijih
- Plakati v knjižnicah, trgovskih centrih
Namigi:
- Oblikujte skupino poročevalcev, ki bo spremljala dejavnosti s kamero, foto objektivom, mikrofonom ter pripravila prispevke o dejavnostih, rezultatih, ugotovitvah, izzivih, napredku.
- Pripravite anketo, intervju, podkast – z mentorji, vrstniki, strokovnjaki.
- Ena dejavnost je lahko osnova za več prispevkov.
- Več: Mladi poročevalci za okolje
4. Krožni akcijski načrt
- Izdelava krožnega akcijskega načrta – spodbudite krožnost v vaši ustanovi
- Predloga: učna ura 7 iz priročnika Ekošola spodbuja krožno gospodarstvo
Namigi:
- Zasnujte krožni akcijski načrt po 7 korakih
- Vključite učence, dijake, študente, sodelavce, druge strokovnjake
- Povežite načrt z drugimi projekti in dejavnostmi v šoli ali na fakulteti
- Ocenite oziroma določite izvedbo po načrtu (kratko- in dolgoročno)
Zaključni dogodek
- Zadnji teden maja 2025 v Vodnem mestu Altlantis
- Podelitev nagrad za natečaj in za 5. projektni Krožni oblikovalski izziv
- Predstavitev vaših dejavnosti in izdelkov
- Praktične nagrade partnerjev-podpornikov: AquafilSLO, Recosi, Atlantis
5. NAGRADNI OBLIKOVALSKI IZZIV – ZASNUJMO KROŽNO, IZDELAJMO TRAJNOSTNO!
Kdo lahko sodeluje?
- 6.- 9. razred OŠ
- Srednje šole
- Fakultete
Pokaži in predstavi, kaj si se naučil in kaj predlagaš!
- Načrtujte in zasnujte izdelke in storitve po načelih krožnega gospodarstva s čim daljšo življenjsko dobo.
- Opišite in predstavite boljši izdelek, ki traja: kakšen je življenjski cikel, kako in zakaj ohranja naravne vire, kakšni so pozitivni učinki.
Namigi:
- Kako lahko izdelke ponovno uporabimo, popravimo, prenovimo, spremenimo namen uporabe?
- Zasnujte in izdelajte rešitve po konceptu »9R«. Bodite pozorni na:
- vhodni material in surovine,
- način pridelave ali izdelave,
- pripomočke in sredstva, ki jih pri tem uporabljate,
- vir energije v postopku pridobivanja materialov in izdelave ali uporabe izdelka, storitve,
- transportne poti,
- kaj se zgodi po uporabi izdelka (ponovna uporaba ali spremenjena uporaba) – krožnost snovi,
- kako in s čim doseči, da ima izdelek ali storitev čim nižji ogljični odtis,
- druge trajnostne vidike, ki jih prepoznate pri snovanju ali izdelavi svoje zamisli.
Pomoč: učna ura 9 v priročniku Ekošola spodbuja krožno gospodarstvo
Nagradni natečaj – kriteriji za izbor:
- Učne ure iz priročnikov: število učnih ur, število sodelujočih, povezovanje znotraj ustanove, priprava gradiv, uporaba obstoječih gradiv in virov.
- Druge dejavnosti (praksa iz prve roke za uporabo iz druge roke): razvoj lastnih učnih ur, tematski dnevi, organizacija dogodkov, obiski strokovnjakov, obiski podjetij ali centrov ponovne uporabe itd).
- Obveščanje in ozaveščanje: objave in predstavitve v ustanovi in zunanjim deležnikom, prispevki v šolskih, lokalnih in drugih medijih, objave na spletnih straneh in družbenih medijih.
- Krožni akcijski načrt za ustanovo: celovitost načrta, vključevanje mladih, mentorjev, zunanjih strokovnjakov, izvedba dejavnosti po načrtu.
- Projektni Krožni oblikovalski izziv: opredelitev problema, zahtevnost izziva, specifika področja, izvirnost rešitve, izvedljivost in uporabnost rešitve, vključevanje drugih sodelavcev, potencial za razvoj, obveščanje in ozaveščanje.
Krožnost je naša priložnost podpira cilje trajnostnega razvoja: