KROŽNOST JE NAŠA PRILOŽNOST

KROŽNO JE BOLJŠE, KROŽNO TRAJA – od vrtca do fakultete

Kako krožijo snovi in materiali v različnih izdelkih? Ali uporabljaš izdelke »iz druge roke«? Zakaj pravimo, da je krožno naravno? Kje so priložnosti za krožne rešitve in dejanja v vrtcih, šolah, fakultetah, doma? Pomagaj si z novim priročnikom z učnimi urami od vrtca do fakultete. Zasnuj izdelek, ki traja – sodeluj v Krožnem oblikovalskem izzivu! 
ZAKAJ krožno gospodarstvo?

Izdelke in storitve v krožnem gospodarstvu snujemo tako, da upoštevamo ekonomski, okoljski in družbeni vidik ter planetarne meje. Vire v proizvodnji izdelkov in njihovi rabi uporabljamo čim bolj skrbno, racionalno in učinkovito. Življenjsko dobo izdelkov podaljšujemo s ponovno uporabo, popravili, souporabo, izposojo, izmenjavo in predelavo. To pomeni, da bolj odgovorno in premišljeno ravnamo tudi kot potrošniki.

CILJI in VSEBINE

V vseslovenskem projektu Krožnost je naša priložnost se učimo, proučujemo, načrtujemo, predlagamo nove izdelke in način delovanja, ki vodijo v krožno družbo.

Glavne vsebine:

  • Osnove krožnega gospodarstva: pomen, načela in razlikovanje med linearnim gospodarstvom, gospodarstvom recikliranja in krožnega gospodarstva.
  • Raziskovanje in proučevanje snovnih (materialnih) tokov v različnih izdelkih in procesih.
  • Proučevanje življenjske dobe izdelkov in njihovo podaljševanje.
  • Uvajanje in podpiranje trajnostnih izdelkov, storitev, dogodkov, procesov.
  • Pridobivanje praktičnega znanja o krožnih verigah materialov ter njihovi rabi v različnih izdelkih.
  • Iskanje in učenje iz dobrih praks.
  • Načrtovanje in uvajanje krožnosti v vsakdanje življenje, v šoli in doma.
KDO lahko sodeluje?

V projektu lahko v šolskem letu 2024/2025 sodelujete mentorji, otroci in mladih iz VSEH ustanov:

  • vrtci
  • osnovne šole,
  • srednje šole, dijaški domovi,
  • CŠOD.

V projekt ste vabljene tudi vzgojno-izobraževalne ustanove, četudi niste vključeni v program Ekošola.

KAJ IN KAKO delati?

Materiali in izdelki

Proučujte in raziskujte izdelke in materiale, ki jih uporabljate v vrtcu, šoli, doma, trgovini, na počitnicah. Raziščite, iz česa in kako so izdelani, kaj naredite z njimi, ko jih uporabite: ali jih zavržete ali nadaljujejo svojo pot v novi obliki, bi jih lahko uporabili še kako drugače. Povežite ali primerjajte jih s krožnimi procesi in navdihi iz narave.

Izberite izdelke doma, v šoli, trgovini, na počitnicah:

  • oblačila, obutev, drug tekstil, modne dodatke
  • električno in elektronsko opremo
  • plastične izdelke, plastično embalažo
  • papir, karton, KEMS (kartonska embalaža za mleko in sokove)
  • hrano
  • gradbeni material
  • druge po izbiri

Nadgradite in dopolnite dejavnosti iz drugih projektov

V projektu lahko izvedete številne dejavnosti, ki jih lahko povežete z drugimi trajnostnimi dejavnostmi in projekti v šoli, doma, v domačem kraju. Nadgradite lahko druge projekte, predvsem Eko-paket, Odpadkom dajemo novo življenje, Ne zavrzi oblek – ohrani planet, Hrana ni za tjavendan in druge.

Podpora za mentorje
  • Delavnice:
    • Delavnica (v živo): Predstavitev projekta in izvedba učnih ur iz priročnika Krožno gospodarstvo in tekstilije (oktober ali november 2024)
    • Spletni seminar z dobrimi krožnimi praksami in primeri iz VIZ (januar ali februar 2025)
  • Nagradna delavnica za izbrano skupino v sodelovanju z mednarodno fundacijo Healthy Seas, ki deluje na področju izobraževanja in ozaveščanja o onesnaževanju morja.

Poročanje o dejavnostih projekta

Rok za oddajo: 25. april 2025

Izpolnite obrazec (obrazec v pripravi).

Ustanove programa Ekošola lahko posamezna poročila ali skupno poročilo vnesejo kot prilogo v Ekoportal.

NAGRADNI NATEČAJ - Krožnost je naša priložnost

V nagradnem natečaju »Krožnost je naša priložnost« lahko sodelujete vse ustanove, ki izvedete dejavnosti iz enega ali več različnih sklopov.

1. UČNE URE IZ PRIROČNIKOV

Namigi:

  • Začnite z osnovami, kaj je krožno gospodarstvo, katera so načela, v čem se razlikuje od recikliranja, izpostavite izposojo, souporabo, popravila, ponovno uporabo, predelavo.
  • Nadaljujte s praktičnim delom na konkretnem izdelku ali materialu, upoštevajte starost sodelujočih, njihov interes, predznanje, možnosti za izvedbo.
  • Poiščite in preglejte navdihe za krožno delovanje iz narave.
  • Prilagodite gradivo po potrebi.
  • Povezujete različne predmete, vključujte več mentorjev in sodelavcev.
2. PRIMERI IZ PRVE ROKE ZA UPORABO IZ DRUGE ROKE
  • primer in učna ura »Regenerirani najlon ECONYL®«
  • Zasnujte lastne učne ure, ki obravnavajo posamezna načela krožnega gospodarstva, materiale, izpostavljajo posamezno področje
  • Organizirajte tematske dneve in dejavnosti: krožni zajtrk ali kosilo, krožni dan, krožni športni ali kulturni dan

Namigi:

  • Poiščite in raziščite krožne izdelke in rešitve v vašem okolju: podjetjih, lokalni skupnosti, različnih panogah.
  • Organizirajte predavanje, predstavitev ali obisk, da spoznate dobre krožne prakse iz prve roke.
  • Izrišite kroženje materialov (verige) za prikaz prehajanja materiala iz izdelka v izdelek, v drug snovni krog itd.
  • Uporabite dodatno gradivo in vire. Povezujete različne predmete, vključujte več mentorjev in sodelavcev.
3. KROŽNOST ODMEVA – OBVEŠČANJE IN OZAVEŠČANJE
  • V vrtcu, šoli, fakulteti:
    • Opišite in predstavitev dejavnosti na šolskih spletnih straneh in družbenih omrežjih
    • Objavite plakate, makete, fotografije na oglasnih deskah, eko kotičkih
    • Skupina učencev, dijakov, študentov predstavi svoje dejavnosti vrstnikom in drugim skupinam
  • V lokalni skupnosti:
    • Objave v lokalnih in drugih medijih
    • Plakati v knjižnicah, trgovskih centrih

 Namigi:

  • Oblikujte skupino poročevalcev, ki bo spremljala dejavnosti s kamero, foto objektivom, mikrofonom ter pripravila prispevke o dejavnostih, rezultatih, ugotovitvah, izzivih, napredku.
  • Pripravite anketo, intervju, podkast – z mentorji, vrstniki, strokovnjaki.
  • Ena dejavnost je lahko osnova za več prispevkov.
  • Več: Mladi poročevalci za okolje
4. Krožni akcijski načrt

 Namigi:

  • Zasnujte krožni akcijski načrt po 7 korakih
  • Vključite učence, dijake, študente, sodelavce, druge strokovnjake
  • Povežite načrt z drugimi projekti in dejavnostmi v šoli ali na fakulteti
  • Ocenite oziroma določite izvedbo po načrtu (kratko- in dolgoročno)

Zaključni dogodek

  • Zadnji teden maja 2025 v Vodnem mestu Altlantis
  • Podelitev nagrad za natečaj in za 5. projektni Krožni oblikovalski izziv
  • Predstavitev vaših dejavnosti in izdelkov
  • Praktične nagrade partnerjev-podpornikov: AquafilSLO, Recosi, Atlantis
za najbolj aktivne:
5. NAGRADNI OBLIKOVALSKI IZZIV – ZASNUJMO KROŽNO, IZDELAJMO TRAJNOSTNO!

 Kdo lahko sodeluje?

  • 6.- 9. razred OŠ
  • Srednje šole
  • Fakultete

Pokaži in predstavi, kaj si se naučil in kaj predlagaš!

  • Načrtujte in zasnujte izdelke in storitve po načelih krožnega gospodarstva s čim daljšo življenjsko dobo.
  • Opišite in predstavite boljši izdelek, ki traja: kakšen je življenjski cikel, kako in zakaj ohranja naravne vire, kakšni so pozitivni učinki.

Namigi:

  • Kako lahko izdelke ponovno uporabimo, popravimo, prenovimo, spremenimo namen uporabe?
  • Zasnujte in izdelajte rešitve po konceptu »9R«. Bodite pozorni na:
  • vhodni material in surovine,
  • način pridelave ali izdelave,
  • pripomočke in sredstva, ki jih pri tem uporabljate,
  • vir energije v postopku pridobivanja materialov in izdelave ali uporabe izdelka, storitve,
  • transportne poti,
  • kaj se zgodi po uporabi izdelka (ponovna uporaba ali spremenjena uporaba) – krožnost snovi,
  • kako in s čim doseči, da ima izdelek ali storitev čim nižji ogljični odtis,
  • druge trajnostne vidike, ki jih prepoznate pri snovanju ali izdelavi svoje zamisli.

Pomoč: učna ura 9 v priročniku Ekošola spodbuja krožno gospodarstvo

Nagradni natečaj – kriteriji za izbor:
  • Učne ure iz priročnikov: število učnih ur, število sodelujočih, povezovanje znotraj ustanove, priprava gradiv, uporaba obstoječih gradiv in virov.
  • Druge dejavnosti (praksa iz prve roke za uporabo iz druge roke): razvoj lastnih učnih ur, tematski dnevi, organizacija dogodkov, obiski strokovnjakov, obiski podjetij ali centrov ponovne uporabe itd).
  • Obveščanje in ozaveščanje: objave in predstavitve v ustanovi in zunanjim deležnikom, prispevki v šolskih, lokalnih in drugih medijih, objave na spletnih straneh in družbenih medijih.
  • Krožni akcijski načrt za ustanovo: celovitost načrta, vključevanje mladih, mentorjev, zunanjih strokovnjakov, izvedba dejavnosti po načrtu.
  • Projektni Krožni oblikovalski izziv: opredelitev problema, zahtevnost izziva, specifika področja, izvirnost rešitve, izvedljivost in uporabnost rešitve, vključevanje drugih sodelavcev, potencial za razvoj, obveščanje in ozaveščanje.

Krožnost je naša priložnost podpira cilje trajnostnega razvoja:

PODPORNIK PROJEKTA
podpornik zaključnega dogodka
podpornik nagrad
nagradna delavnica
X