KROŽNO JE NARAVNO – SOUSTVARJAJ REŠITVE IN IZDELKE, KI TRAJAJO
Kaj je krožno gospodarstvo? Kakšno vlogo ima pri ustvarjanju bolj trajnostne družbe? Katere snovi in materiali krožijo? Kako lahko delujemo po krožnih načelih v vrtcih, šolah, fakultetah, doma? Preizkusi se v projektnem Krožnem oblikovalskem izzivu!
ZAKAJ KROŽNOST?
V krožnem gospodarstvu snujemo izdelke tako, da vire pri njihovi proizvodnji in rabi uporabljamo čim bolj skrbno, racionalno in učinkovito – njihovo življenjsko dobo podaljšujemo s ponovno uporabo, popravili, souporabo, izposojo, izmenjavo in predelavo.
Da bomo postali zelena in nizkoogljična družba, moramo po krožnih načelih preoblikovati vsa področja našega delovanja: razvoj tehnologij, izdelkov, proizvodnje in način potrošnje.
CILJI in VSEBINE
V vseslovenskem projektu Krožnost je naša priložnost se učimo, proučujemo, načrtujemo, predlagamo nove izdelke in način delovanja, ki vodijo v krožno družbo.
Glavne vsebine:
- Osnove krožnega gospodarstva: pomen, načela in razlikovanje med linearnim gospodarstvom, gospodarstvom recikliranja in krožnega gospodarstva.
- Raziskovanje in proučevanje snovnih (materialnih) tokov v različnih izdelkih in procesih.
- Poučevanje življenjske dobe izdelkov in njihovo podaljševanje.
- Uvajanje in podpiranje trajnostnih izdelkov, storitev, dogodkov, procesov.
- Pridobivanje praktičnega znanja o krožnih verigah materialov ter njihovi rabi v različnih izdelkih.
- Iskanje in učenje iz dobrih praks.
- Načrtovanje in uvajanje krožnosti v vsakdanje življenje, v šoli in doma.
- Sodelovanje v projektnem Krožnem oblikovalskem izzivu: naredimo bolje – zasnujmo izdelke, ki trajajo.
KDO lahko sodeluje?
Projekt je prioritetno namenjen:
- učencem od 6. do 9. razreda OŠ,
- dijakom in
- študentom.
V šolskem letu 2023-2024 lahko dejavnosti izvajate tudi z:
- otroki v vrtcih,
- učenci od 1. do 5. razreda OŠ.
V pomoč vam je nov priročnik.
V projekt vabljeni mladi in vzgojno-izobraževalne ustanove, tudi če niso vključeni v program Ekošola.
Materiali in izdelki
Krožnost gradi na povečanju učinkovitosti pridobivanja in uporabe virov v celotnem procesu proizvodnje in potrošnje (rabe). Povezuje ekonomski, okoljski in družbeni vidik, pri tem pa upošteva planetarne meje. Zato v projektu »Krožnost je naša priložnost« proučujete izdelke, ki jih najdete doma, v šoli, trgovini:
- Tekstil
- Plastika
- Papir in kartonska embalaža za mleko in sokove
- Električna in elektronska oprema
- Hrana
- Drugi po izbiri
Gradiva in pripomočki
– Začetni vprašalnik za učence/dijake/študente
– Začetni vprašalnik za mentorje
– Priročnik in učne ure Ekošola spodbuja krožno gospodarstvo
– Priročnik Krožno gospodarstvo in tekstilije: učne ure od vrtca do srednje šole
– Opis primera »Regenerirani najlon ECONYL®«
– Učna ura 10 »Regenerirani najlon ECONYL®«
– Potovanje v Sistem regeneracije ECONYL® (video)
– Vrtci: ppt predstavitev projekta
– Šole: ppt predstavitev projekta
– predstavitveni video
DRUGI VIRI
- Kalkulator CO2 za posameznika, učilnico ali šolo
- Učne ure in delovni listi
- Webinarji in predstavitve
- Dodatni viri
- Krožnost je naša priložnost: OBRAZEC – POROČILO O DEJAVNOSTI
- 4. Krožni oblikovalski izziv: Krožnost in Oblikovalski izziv_2023-24_poročilo_obrazec
Krožnost je naša priložnost podpira cilje trajnostnega razvoja:
Nagradni natečaj
Katere dejavnosti lahko izvajate, kako?
1) Začetni vprašalnik o krožnem gospodarstvu – pred začetkom izvajanja dejavnosti:
Namigi in priporočila:
|
2) Učne ure o krožnosti in za krožnost:
Namigi in priporočila:
|
3) Učimo se iz prakse:
Namigi in priporočila:
|
4) Obveščanje in ozaveščanje:
Namigi in priporočila:
|
5) Krožni akcijski načrt za šolo ali fakulteto:
Namigi in priporočila:
|
6) Zaključni vprašalnik o odnosu in poznavanju krožnega gospodarstva
Namigi in priporočila:
|
4. nagradni projektni Krožni oblikovalski izziv - zasnujmo krožno, izdelajmo trajnostno!
Načrtujte in zasnujte izdelke in storitve po načelih krožnega gospodarstva s čim daljšo življenjsko dobo.
Opišite, zakaj je vaša rešitev krožna; kako in zakaj se daljša njihova življenjska doba, kako in zakaj ohranja naravne vire, kakšni so pozitivni učinki.
Podpora mentorjem – delavnice in gradiva
- Za lažje izvajanje projekta so na voljo gradiva, pripomočki, različni viri in povezave.
- Delavnica za mentorje: 21. november 2024. Predstavili bomo nove priročnike in gradiva ter preizkusili izbrane učne ure in dejavnosti.
- Delavnica za mentorje na sedežu podjetja AquafilSLO z ogledom izdelave regeneriranega najlona ECONYL® iz odpadkov (ribiških mrež, tekstilnih talnih oblog, industrijske plastike) po postopku kemijskega recikliranja. (začetek 2024)
- Delavnica v sodelovanju z mednarodno fundacijo Healthy Seas, ki deluje na področju izobraževanja in ozaveščanja o problemu onesnaževanja morij. Podrobnosti bomo objavili kasneje.
Priporočila za izvajanje aktivnosti
- Zaželeno je medsebojno povezovanje mentorjev, saj gre za prepletanje več področij.
- Priporočljivo je, da je en razred ali skupina mladih »krožna skupina«, ki je vključena v več aktivnosti, da je mogoče meriti napredek (vprašalniki).
- Krožna skupina in mentorji vključujejo in predstavljajo aktivnosti in rezultate vrstnikom in drugim.
- Aktivnosti lahko izvedete v sklopu tematskih (naravoslovnih, tehničnih, kulturnih) dni.
- Vključujte različne strokovnjake.
- Določite skupino mladih poročevalcev, ki pripravljajo prispevke, fotografirajo in snemajo.
- Objavljajte in širite glas o krožnem gospodarstvu in vaših krožnih dejavnostih!
Razglasitev najboljših šol in podelitev nagrad
Maja ali junija 2024 bomo organizirali zaključni dogodek s podelitvijo nagrad za najbolj aktivne šole v projektu Krožnost je naša priložnost in posebej za 4. nagradni projektni Krožni oblikovalski izziv. Na dogodku boste svoje dejavnosti predstavili s plakati in izdelki.
Nagrade:
- Praktične nagrade podjetja AquafilSLO
- Denarni boni ali praktične nagrade
- Delavnica na izbrani šoli, izvedba: Healthy Seas